Vill du bli forskningspartner?

Vill du påverka forskningen? Har du erfarenhet av att leva med en reumatisk sjukdom? Är du medlem i Reumatikerförbundet?

Är du intresserad av forskning och har tid och ork att anta nya utmaningar? Då tror vi att du kan passa som forskningspartner!

Reumatikerförbundet arbetar aktivt med olika forskningsfrågor. Under åren 2008 till och med 2010 tog vi i projektet ”Brukarmedverkan i forskningen” fram en modell för brukarmedverkan i medicinska forskningsprojekt så att forskningen kan komma till större nytta för medlemmarna.

En viktig del i detta arbete är att utbilda så kallade forskningspartners. Efter utbildningen deltar forskningspartners i forskningsprojekt med sin unika kompetens och erfarenhet som brukare. Forskningspartners kan på olika sätt delge brukarnas synpunkter till exempel när det gäller inriktning på forskningsprojekt och deras upplägg. Man fyller även en viktig roll som länk mellan forskningen och Reumatikerförbundet.

Läs gärna om Dr Heidi Wähäärma och hennes forskningspartner Eva (artikeln är på engelska)

Vi har hittills utbildat ett 30-tal forskningspartners men söker nu fler intresserade medlemmar.

Vi är tar gärna emot nya anmälningar. Nästa utbildningstillfälle blir hösten 2015.

Är du intresserad skicka in din intresseanmälan med en kort presentation av dig själv och gärna också varför du vill bli forskningspartner. Anmälan skickas med e-post till Kristin Blidberg.

Läs mer om våra kriterier för forskningspartners