Europeiskt samarbete

Inom Europa sker det mesta samarbetet inom EULAR/PARE, där PARE är patientorganisationen inom EULAR.

Samarbeten och kunskapsspridning

Reumatikerförbundet är också medlem i en rad diagnosspecificerade europeiska organisationer. Här kan man dela erfaranheter, sprida nya rön om sjukdomar och behandling och delta i gemensamma kampanjer.

Kort presentation om våra samarbeten

EULAR

EULAR, The European League against Rheumatism, har sin årliga kongress på olika ställen i Europa. År 2016 ägde den rum i London. Reumatikerförbundet har en invald representant i standing committee och deltar varje år på kongressen.

Årets kongress var en stor framgång och Reumatikerförbundet deltog med föredrag och presentationer.

Läs mer om EULAR här:
Läs Rapport från EULAR här.
Läs och se filmen från Mötet i Sofia som hölls 15–17 april 2016. Gå in här.

PARE

PARE står för People with Arthritis/Rheumatism in Europe och är patientorganisationen inom EULAR, den europeiska samarbetsorganisationen för påverkansarbete och informationsspridning i reumatiska frågor.

Läs mer här:

ASIF

ASIF, Ankylosing Spondylitis International Federation, träffas vartannat år och Kontaktperson på Reumatikerförbundet är tidiane.diao@reumatikerforbundet.org

Läs mer om ASIF här:

ENFA

ENFA, European Network of Fibromyalgia Association, har sedan starten varit engagerad i bildandet av en europeisk organisation för patienter med kronisk smärta; PAE, Pain Alliance Europé. Kontaktperson i Sverige är tidiane.diao@reumatikerforbundet.org

Läs mer om ENFA här:

LUPUS EUROPE

LUPUS Europe arbetar för att sprida kunskap om SLE genom att informera allmänhet och sjukvård och har som mål att alla som har SLE ska garanteras god hälso- och sjukvård. Kontaktperson på Reumatikerförbundet är tidiane.diao@reumatikerforbundet.org

Läs mer om LUPUS Europe här:

IOF

IOF EU, Osteoporosis Consultation Panel och IOF, International Osteoporosis Foundation samlar patientföreningar från hela världen för att dela erfarenheter om osteoporos. Ett resultat av föreningarnas arbete är att OsteoLink, världens första sociala media för osteoporos, startades. Kontaktperson på Reumatikerförbundet är tidiane.diao@reumatikerforbundet.org

Läs mer om IOF här:

FESCA

FESCA, Federation of European Scleroderma Associations, arbetar för människor med sklerodermi och dess anhöriga. Kontaktperson är: tidiane.diao@reumatikerforbundet.org

Det finns instiftat internationella dagar för en del sjukdomar och diagnoser Detta för att sprida kunskap och informera allmänhet och beslutsfattare.

Läs mer om FESCA här:

EHTEL

EHTEL, European Health Telematics Association, ger expertråd och utbildningsmöjligheter för personer och organisationer som arbetar inom området för digital sjukvård.

Läs mer om EHTEL här:

ACR

ACR: American College of Rheumatology.

Läs mer här:

CYPLAR

Vi har också ett samarbete med Cyperns motsvarighet till Reumatikerförbundet.

I våras var representanter från organisationen Cyprus-league-against-rheumatism och besökte Reumatikerförbundets kansli i Stockholm.

Gruppen som var här på besök ingår i kunskapsprojektet ”Knowledge Transfer Programme” som EULAR anordnar. Projektet går ut på att utbilda cypriotiska
reumainstruktörer enligt vårt svenska utbildningskoncept.

Efter utbildningen i Sverige ska instruktörerna kunna utbilda sina egna instruktörer på Cypern som i sin tur ska föra kunskapen vidare till läkarstudenter. På så vis ökar kännedomen om Reumatism och dess konsekvenser samt möjligheten att upptäcka sjukdomen på ett tidigt stadium.

Årliga internationella arrangemang

SLE-dagen 10 maj