Förste vice ordförande i Reumatikerförbundet blir landshövding i Växjö

Ingrid Burman, förste vice ordförande i Reumatikerförbundet, har av regeringen utsetts till landshövding i Växjö.

Grattis Ingrid Burman, det är en fin ära att utses till landshövding! Hur känns det?

- Det är trevligt, men också en utmaning. Jag hoppas kunna bidra till länets utveckling på många sätt. Jag ser fram emot att få samverka med kommuner, näringslivet och inte minst alla ideella organisationer som finns i Kronobergs län, säger Ingrid Burman.

Ingrid Burman valdes som förste vice ordförande i Reumatikerförbundet på förra ordinarie förbundsstämma i juni 2016. Hon valdes därför att hon hade de kvalifikationer som krävdes för uppdraget.

Burman är jurist i grunden och genom sin långa erfarenhet som bland annat ordförande i Handikappförbunden 2009-2015 skaffade hon sig ett stort kontaktnät. Hon har också varit riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ordförande i riksdagens socialutskott. Idag är hon socialnämndens ordförande i Uppsala kommun. Det är uppdrag som hon tillsammans med uppdraget i Reumatikerförbundet avvecklar för att vara landshövding.

Vad tar du med dig från tiden i Reumatikerförbundet i ditt nya uppdrag som landshövding?

- Vikten av samverkan. Att det behövs kunskap och förmåga till dialog om man vill påverka. Jag är stolt över att under en period fått vara förbundets vice ordförande. Jag önskar styrelsen och förbundet lycka till. Reumatikerförbundet behövs, säger hon.