”Annorlunda och nytt grepp att vara med på hundmässan”

I år deltog Reumatikerförbundet för första gången på Stockholms hundmässa. Mässan ägde rum den 8–9 december. Under två händelserika dagar fylldes Stockholmsmässan i Älvsjö av tusentals hundar och hundvänner och mitt bland dem fanns Reumatikerförbundet på plats.

Förväntningen var att möta en ny grupp av människor som Reumatikerförbundet inte varit i kontakt med tidigare.

– Många människor med reumatisk sjukdom har hund eftersom den gör så att man kommer ut, trots att det känns tungt. Hunden bidrar också till ett mer socialt liv, säger Reumatikerförbundets medarbetare Lena Tholsson som var på plats på mässan.

Reumatikerförbundets monter var välbesökt

Det visade sig att Reumatikerförbundets närvaro på mässan uppskattades. Cirka 500 personer besökte Reumatikerförbundets monter. Besökarna tog intresserat del av informationen som delades ut om förbundet. De passade även på att testa sin handstyrka med hjälp av ett mätinstrument som fanns i montern. Flera besökare uttryckte tydligt att de tyckte att det var bra att förbundet var på plats.

I montern fanns också möjlighet att ställa frågor till Elin Löfberg, som är fysioterapeut och som arbetar på Reumatikerförbundet. Det gick även att ställa frågor till sjuksköterska Maria Nylander som arbetar på Reumatikerförbundet.

Föredrag – "Hunden min bästa personliga tränare"

I hundmässans café ”Café hundsnack” höll Elin Löfberg ett föredrag under rubriken ”Hunden min bästa personliga tränare”. Hon berättade då om hur hunden påverkar hälsan och hur du får ut det mesta och det bästa av din hundpromenad. Elin berättade också om hur du genom fysisk aktivitet och träning kan motverka och påverka artros.

Elin Löfberg, hur kändes det att föreläsa inför en ny publik?

– Det kändes inspirerande men samtidigt som en rejäl utmaning. Jag har ägnat en hel del tid åt att hitta rätt ton och formuleringar riktat till denna målgrupp. Utmaningen har legat i att få med så mycket hundperspektiv som möjligt och samtidigt väva in Reumatikerförbundets budskap om vilka vi är och vad vi står för.

– Jag tror vi hittade ett bra nyckelord i att belysa hundpromenaden som ett träningstillfälle för både hundägare och hund. Min upplevelse av respons från åhörarna var att man inte tänkt på hundpromenaden som en möjlighet att öka sin fysiska prestationsförmåga.

Maria Nylander, hur kändes det för dig att vara med på en hundmässa?

– Det var jättekul och ett annorlunda och nytt grepp att vara med på hundmässan. Mycket trevligt att få göra detta tillsammans med alla andra medverkande i vår monter.

– Vi fick många besök i vår monter och jag fick nöjet att tala med och svara på frågor om reumatiska sjukdomar med många personer, såväl unga som äldre. Jag pratade faktiskt mest med lite yngre personer och vissa av dessa hade redan fått en reumatisk diagnos eller trodde sig ha en reumatisk diagnos. Många ville veta mer och gärna träffa andra personer som hade liknande erfarenheter.

– Det var inte bara personer som själva hade reumatisk sjukdom som besökte oss utan också närstående, vilket jag ofta tycker är en bortglömd grupp.

– Det fanns även en och annan hund (våra fyrfotade vänner) som hade reumatiska besvär, så jag svarade även här på en del frågor.