Anpassad styrketräning kan hjälpa vid fibromyalgi

Fibromyalgi och styrketräning har ofta betraktats som en omöjlig kombination. Men med rätt stöd och individanpassade övningar uppnår kvinnliga patienter avsevärda hälsoförbättringar. Det visar forskning vid Sahlgrenska akademin, skriver Dagens Medicin.

– Om målet för dessa kvinnor är att öka sin styrka så ska de inte vara rädda för att träna, men de behöver träna på rätt sätt. Det har länge sagts att de bara får mer ont av styrketräning, att det inte fungerar, men det gör det faktiskt, säger Anette Larsson, disputerad i fysioterapi, till dagens Medicin.

I sin doktorsavhandling har Anette Larsson jämfört effekterna individanpassad styrketräning under ledning av fysioterapeut med avslappningsövningar hos patienter med fibromyalgi.

Läs mer om hennes avhandling på Dagens Medicins webbsida.

Länk till avhandlingen:
Anette Larsson, Muscle strength and resistance exercise in women with fibromyalgia – a person-centred approach. Göteborgs universitet.