Banbrytande upptäckter ger förhoppningar om effektiva behandlingar mot reumatiska sjukdomar

Med motiveringen: “för deras upptäckter rörande regulatoriska T-celler som motverkar skadliga immunreaktioner vid artrit och andra autoimmuna sjukdomar”, och för fundamentala upptäckter om regulatoriska T-celler får tre forskare dela på 2017 års Crafoordpris i polyartrit.

Det handlar om så kallade regulatoriska T-celler, som har en bromsande effekt på alltför aktiva immunceller och som därmed hindrar deras attacker på frisk vävnad. Deras uppgift är att hålla efter andra vita blodkroppar som är alltför nitiska i sitt uppdrag och därför skadar sådant som de egentligen ska lämna ifred, alltså friska celler i till exempel leder, bukspottkörteln eller hjärnan.

Stora förhoppningar är knutna till de här bromsande cellerna, som tros kunna användas i effektiva behandlingar mot autoimmuna sjukdomar, som reumatiska ledsjukdomar, MS och diabetes typ 1.

Årets pristagare heter Shimon Sakaguchi, Japan, Fred Ramsdell, USA, och Alexander Rudensky, USA. Prissumman är 6 miljoner svenska kronor och den delas lika mellan pristagarna.

Läs mer på Kungliga Vetenskapsakademins hemsida.
Läs också artikeln i Sydsvenskan: Gå in här.

Du kan göra skillnad, var med och bidra till forskningen. Swisha till nummer 123-137 01 05 skriv "Gåva" som meddelande. Eller ge via bankgiro: 900-3195