Ny behandlingsmetod mot ledgångsreumatism kan vara i bruk tidigast om fem år

I lördags, (fjärde februari 2017) satt många framför teven, lättade och glada av nyheten att forskningen om reumatiska sjukdomar verkar ha gjort ett signifikant genombrott. Noga följde vi samtalet mellan programledaren Fredrik Skavlan och forskaren Anita Kåss när teveprogrammet Skavlan sändes på SVT.

Anita Kåss berättade om sin upptäckt, en ny behandlingsmetod för ledgångsreumatism.

Reumatoid Artrit (RA), som också kallas ledgångsreumatism, är en inflammationssjukdom som framför allt orsakar värk och stelhet i leder, men den kan även drabba andra organ. Sjukdomen behandlas idag med fysisk aktivitet och träning samt antiinflammatoriska, antireumatiska, biologiska läkemedel och kortison.

Insjuknandet kan se olika ut

Trots anlag för RA utvecklar många personer aldrig sjukdomen. Omkring 0,5-1 procent av Sveriges befolkning har sjukdomen. Insjuknandet kan se väldigt olika ut. Vanligen sker det smygande under loppet av veckor eller månader, men ungefär en tredjedel debuterar akut över bara ett par dagar till veckor.

Gemensamt för alla former av insjuknande är ledvärken. RA är framför allt en sjukdom som drabbar leder och strukturer runt omkring. Det uppstår en inflammation som ger smärta, stelhet, svullnad och värmeökning. Typiskt är att stelheten främst finns på morgonen medan de andra symtomen ökar under dagen i takt med att leden används.

Efter en längre tids sjukdom kan drabbade leder stelna och ändra form. Det bildas då felställningar som är särskilt vanliga i händerna.

Forskaren Anita Kåss bestämde sig för att forska om reumatiska sjukdomar efter att hennes mamma dött av sjukdomen.

"Jag såg hur hon led under flera år", säger Anita Kåss.

På den tiden hade hon inte internet, utan lexikon. Så Anita Kåss tog upp ett lexikon och slog upp ledgångsreumatism för första gången, och läste om orsakerna för att förstå hennes mammas symptom. Det satte igång hennes intresse för sjukdomen.

Såg att många blev sämre efter att de fött barn

Forskaren Anita Kåss såg att kvinnor som hade inflammatoriska sjukdomar ofta mådde bra under graviditeten, men att många blev sämre efter att de fött barn. Det måste finnas sätt att påverka hormonnivåerna även efter graviditet, tänkte hon. Om man blockerar ett neurohormon, så blockeras också vissa cytokiner, till exempel TNF-alfa som är vanligt vid många autoimmuna sjukdomar. En forskningsstudie som hon genomförde på 99 patienter visade att patienterna som fick behandlingen blev betydligt bättre.

Inte långt kvar tills metoden får användas

Idag tror hon att det dröjer fem år innan behandlingsmetoden kan användas på patienter i större omfattning. Anita Kåss tror också att den här behandlingen kommer kunna användas på patienter som har MS och psoriasis, och andra sjukdomar.

Skavlan frågade Anita Kåss om hon kände sig rädd att någon dag själv få ledgångsreumatism. Anita Kåss svarade nej.

"Det finns så mycket annat att vara rädd för så det har inte hamnat så högt på min lista. Jag har försökt att inte vara så rädd, utan alltid försökt att vara modig".

"Bara att besluta sig för att kartlägga de där hormonerna, och se om jag kan hjälpa folk med ledgångsreumatism, krävdes en hel del kurage", säger Anita Kåss.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det bästa vi kan göra för andra patienter är stötta forskningen om de sjukdomar som idag anses vara obotliga. Hjälp andra, genom att ge en gåva till Reumatikerförbundets forskningsfond.

Se inslaget här: (34 minuter in i programmet)

Vill du läsa mer om ledgångsreumatism? Gå in här.

Förtydligande: En tidigare version av den här artikeln nämnde att Sara Danius, en av de andra gästerna, tackade forskarna för deras arbete. Sara Danius har dock inte en reumatisk sjukdom utan syftade på den cancer som hon tidigare hade.