Edgar Stene Prize Competition 2018 – Uppsatstävling "Att leva med reumatism"

Hur är det att leva med reumatism? Vi vill veta mer om din livshistoria. Tävla om fina priser och hjälp oss samtidigt att bli bättre på att stötta och påverka.

Årets tema är "Min hjälte i vardagen med min reumatiska diagnos" Din personliga hjälte kan vara vad eller vem som helst.

Som bidrag till 2017 års tävling valde Reumatikerförbundet ut Najah di Zazzos uppsats. Här kan du läsa hennes bidrag.

Tävlingen arrangeras varje år av EULAR och PARE (The European League Against Rheumatism och People with Arthritis/Rheumatism in Europe).

Varje land får skicka ett bidrag. Reumatikerförbundet samlar in de svenska bidragen och väljer med hjälp av en jury vilken uppsats som ska gå vidare till EULAR.

Utökad tävling

Även i år utökar vi vår del av tävlingen. Vi vill dela med oss av din berättelse så att fler får ta del av den. Ditt bidrag kan hjälpa oss att stötta andra som lever med reumatisk sjukdom. Alla skribenter som lämnar in bidrag till oss vill vi tacka med ett pris.

Reumatikerförbundet delar ut 5 000 kronor till det bidrag som går vidare till Edgar Stene Prize Competition! Bidraget kommer även att presenteras med bild och text på hemsidan och i tidningen Reumatikervärlden. Vinnaren av andra pris får 3 000 kronor i träningsbidrag och vinnaren av tredje pris får 500 kronor. Alla deltagare tackar vi med varsin trisslott.

Vinnaren av den internationella uppsatstävlingen får 1 000 Euro av EULAR och blir dessutom bjuden  till EULAR:s kongress i Amsterdam sommaren 2018 för att delta i öppningsceremonin och den officiella middagen. I resan ingår fyra nätters övernattning och ersättning om man har behov av assistent.

Inlämning

Vi vill ha din text och bilder senast den 31 december.

Mejla till:
edgar.stene@reumatikerforbundet.org

Eller posta till:
Att: Tidiane Diao
Reumatikerförbundet
Hälsingegatan 43

Märk mejl och kuvert med Edgar Stene Prize Competition.

För frågor Kontakta: Tidiane Diao 08-505 805 27 eller Petra Meyer Linderoth 08-505 805 21.

Kort om reglerna:

Det är viktigt att du som deltar läser igenom tävlingsreglerna som bifogas i dokumenten nedan. Den tävlande måste bland annat ha fyllt 16 år och uppsatsen ska skrivas på svenska. I dokumenten finns all viktig information om hur du lämnar in ditt tävlingsbidrag, vilken textlängd uppsatsen ska samt information om typsnitt och foton med mer.

I tävlingen utgår vi från skribentens upplevelse av till exempel vården, skolan, apoteket, vännerna, partnern och så vidare. Det ska inte vara en fiktiv historia utan en historia om den upplevda vardagen och hur man med hjälp av sin personliga hjälte tar sig igenom livet.

Reumatikerförbundet tillkännager det bidrag som går vidare till EULAR senast den 25 januari 2018. Det bidrag som vinner hela tävlingen tillkännages av EULAR den 15 mars 2018.

Kort om Edgar Stene
Tävlingen arrangeras till minne av Edgar Stene. Han föddes 1919 och var sjöman och ingenjör till yrket. Under sin levnad drabbades Edgar Stene av Reumatisk sjukdom. Trots dåligt hälsotillstånd fortsatte han arbeta som vanligt. Samtidigt blev han mer och mer engagerad i arbetet med hälsofrågor. Så småningom grundade han det norska Reumatikerförbundet där han arbetade fram till sin död 1969. Edgar Stene hade en betydande roll i det internationella samarbetet och fick flera utmärkelser för sitt arbete. Källa: Reumatikerförbundet.