Elcykeln öppnar möjlighet för rätt till rörelse

Försäljningen av elcyklar har fullkomligt exploderat de senaste åren och branschen har uppvisat rekordsiffror som aldrig förr.

Under 2017 ökade försäljningen med 50 procent och utgjorde 12 procent av den totala cykelmarknaden. Att regeringen beslutade om premie på 25 procent som återbetalas köparen gjorde inte saken sämre.

Men vad är det då som lockar så många att investera i en elcykel? Vår ökade kunskap om vikten av fysisk aktivitet och träning för att behålla hälsan är helt klart en viktig faktor men lika stor är troligen känslan av frihet och miljöaspekten. Dessa tre faktorer sammantaget och att plånboken faktiskt på sikt blir mättare ju mer cykeln får användas är avgörande för de flesta.

Men passar elcykeln alla?

Om ni hade frågat mig för tre, fyra år sedan hade jag varit tveksam men idag säger jag ja i de allra flesta fall. För tredje året i rad medverkar Reumatikerförbundet som utställare på en cykelmässa. Detta år på Svenska Cykelmässan som hålls i Kista 16-18 mars där vi vill trycka extra på allas rätt till rörelse. Vi kan bara konstatera att i år upptas en stor del av mässhallen av utställare som har med elcykling att göra. Utbudet av modeller och prisklasser är enormt med allt från standardcykel med till terränggående värstingar. För den som heller vill ha en racer eller packcykel med flak finns det också att få inom elcykelsegmentet.

El-cykeln öppnar möjligheter

På det personliga planet öppnar elcykeln möjligheten för många människor att kunna cykla över huvudlaget oavsett om man lever med en reumatisk sjukdom eller inte. Vetskapen och tryggheten att kunna få hjälp av elmotorn om den egna kraften tryter ger oändliga möjligheter. Denna möjlighet till frihet och cykelglädje har arrangörerna för Vätternrundan tagit fasta på. Vätternarundan 100 km som har premiär i år är just nu det första större cykelmotionsloppet som erbjuder möjlighet att delta med elcykel. Tänk viken känsla att oavsett om man deltar i en motionstävling eller inte kunna cykla ihop med vänner eller familj på ett sätt som man tidigare inte klarat. Att kunna välja att ta cykeln till jobb eller skola i stället för att alltid åka bil eller kommunalt. Att klara den där uppförsbacken som man knappt orkat gå uppför tidigare. Reumatikerförbundet vill satsa friskt och vi vill vara med och påverka rätten till rörelse. För rörelse är frihet!

Välkomna att besöka Reumatikerförbundet i vår monter E:42 under Svenska Cykelmässan

Läs mera om mässan här http://cykelmassan.se/

Elin Löfberg
Fysioterapeut