Familjebildning centralt ämne på Reumadagarna

På Reumadagarna i Uppsala tidigare i höstas var temat familjebildning ett centralt ämne.

En rapport gjord av Reumatikerförbundet presenterades av förbundets forskningschef Li Alemo Munters.

Under Reumadagarna samlas alla viktiga parter runt den som lever med en reumatisk sjukdom. Fler än 450 personer som alla är inblandade i vård, forskning, patientorganisation och industri fanns på plats.

Elin Löfberg Reumatikerförbundets sakkunniga fysioterapeut modererade torsdagens första session som handlade om familjeplanering. Hon lever själv med en reumatisk sjukdom. Elin satte direkt fingret på några centrala punkter genom egen reflektion. Hon funderade på sitt eget förhållande där en tredje part ingick redan innan graviditeten nämligen hennes doktor. Väl gravid undrade hon över hur förlossningen egentligen skulle gå.

Andra föreläsare under dagen som berörde ämnet femiljebildning var bland annat Gunilla Hallberg Obstetriker, Joanna Tingström, docent, barnmorska vid KI och Cecilia Fridén, docent och fysioterapeut vid KI.

"Det viktiga är att känna glädje över att man väntar barn. Ha en kommunikation med sin reumatolog med en tidig bedömning av aktuell medicinering för att kanske byta eller lägga till något läkemedel, säger Gunilla Hallberg.

Nanna Svartz- stipendiet

Under dagen tilldelades även docent Meliha C Kapetanovic 2018 års stipendium till Nanna Svartz minne. Reumatikerförbundet och Pfizer delar gemensamt ut ett stipendium till minne av Sveriges första kvinnliga professor i medicin, Nanna Svartz.

Meliha C Kapetanovic som är överläkare vid reumatologiska kliniken i Lund.

Här kan du läsa mer om rapporten.

Här kan du läsa mer om stipendiet.

Här kan du läsa mer om Reumadagarna

Rapporten om familjebildning kan du även ladda, se bifogad pdf längre ner på sidan.