Fördelar och nackdelar med sociala medier

Sociala medier kan vara en fantastisk källa till gemenskap och stöd. Men se upp för kvacksalvare och självutnämnda medicinmän.

Förståelse. Tips. Gemenskap. Att hitta likasinnade på sociala medier kan betyda mycket för människor som lever med en sjukdom. Maria Larsson driver Facebook-gruppen ”Kost, träning och hälsa för reumatiker MIL” (mitt i livet) och tycker att det är skönt att diskutera med andra i samma situation. De förstår utan att hon behöver förklara.

Bra att kunna tipsa varandra

– Om jag säger att jag mår illa av metotrexat till någon som själv äter medicinen, så blir det en annan respons. Ett inifrånperspektiv i stället för ett utifrånperspektiv. Då kan vi tipsa varandra om olika sätt att hantera det på, säger Maria Larsson.

Hon fick diagnosen RA 2012 och sökte då information om vad hon själv kunde göra för att må bättre, som komplement till medicinerna. Facebookgruppen hjälper henne att hålla den motivationen uppe. Hon har också fått många nya vänner.

Viktigt med bra samtalsklimat

Som administratör för gruppen försöker hon se till att samtalsklimatet är bra och att ingen känner sig påhoppad. I gruppens regler har hon tydliggjort att inlägg som marknadsför bloggar, produkter eller tjänster i vinstdrivande syfte plockas bort – och hon har fått radera en hel del inlägg.

Maria Larsson länkar i stället gärna till vetenskapliga studier och andra trovärdiga källor. Hon försöker också bidra till ett nyanserat synsätt.

– Jag vill inte att det ska bli en grupp där folk tar avstånd från mediciner, vi behöver dem också. Ibland kan folk som lägger om sin kost få ett svartvitt tänkande. Då är min roll att påminna medlemmarna om att hälsokostpreparat kan påverka effekten av olika mediciner och att folk inte ska göra förändringar utan att samråda med sin läkare.

Mänskligt beteende

Frilansjournalisten Jack Werner är en av grundarna till tidningen Metros satsning Viralgranskaren som avslöjar myter och falska nyheter på nätet. Enligt honom är det ett normalt mänskligt beteende att söka andras råd och erfarenheter. Ibland kan vi också få tips från andra som får oss att må bättre. Det man ska akta sig för är att hamna på pseudovetenskaplig medicinsk mark, till exempel personer som säljer preparat och mirakelkurer.

– Där finns det en risk att bli ekonomiskt utnyttjad av kvacksalvare, säger Jack Werner.

Jack Werner vill också varna för att vara för självutlämnande på nätet.

– Vi luras lätt att tro att en sluten Facebook-grupp är en trygg, insynsskyddad plats där vi kan öppna vårt hjärta. Men det kan finnas någon där som känner någon som känner dig. Någon kan också ta en skärmdump varpå din historia plötsligt kan hamna någon annanstans, säger Jack Werner.

---

Fällor på nätet:

Fysioterapeuten Jacob Gudiol bloggar bland annat om vikten av att förhålla sig kritisk till information om kost och träning på nätet. Här är hans ”att tänka på-lista”.

1. Vem styr:

Det finns alltid någon som styr en Facebook-grupp eller en blogg. Var uppmärksam på vem den personen är och vad den har för agenda.

2. Hur är kulturen?

Får du ifrågasätta eller råder det en halleluja-stämning där alla tycker lika? Ibland slängs kritiska personer ut. Då kan det se ut som att en viss produkt eller metod fungerar för alla.

3. Är pengar inblandade?

Det finns oärliga personer som inte tvekar att utnyttja människor genom att sälja preparat som de inte ens tror på själva.

4. Kolla fakta!

Myter går snabbare än vetenskap. Påståenden sprids lätt snabbt, medan det tar längre tid och är svårare att ta fram väl underbyggda argument.

5. Väg nytta mot risk

Visst kan du prova att till exempel plocka bort ett livsmedel för att se om din hälsa påverkas. Men blir kosten för begränsad finns risk för näringsbrist. Det är också svårt att veta vad som är placebo.

---

Texten är hämtad ur Reumatikerförbundets tidning Reumatikervärlden och skriven av Jennie Aquilonius.