Föreningar och distrikt vann pris för sitt engagemang

På 2017 års förbundsstämma som just nu pågår för fullt uppmärksammades Reumatikerförbundets föreningar. Under lördagkvällen delades det ut priser enligt följande kategorier. Bästa medlemsvärvare, Bästa intressepolitiska arbete/medieinslag, Bästa hemsida/sociala medier och Bästa nytänkande förening.

Priset för bästa medlemsvärvare tilldelades Riksföreningen för systemisk skleros med motiveringen:

De har på sin korta tid som riksförening hunnit värva många nya medlemmar. En rikstäckande rekrytering via bland annat flygblad på landets reumatologmottagningar och ett aktivt informationsarbete via Facebook. Med sitt nyskapade kontaktnät fyller de ett viktigt behov för denna ovanliga diagnosgrupp.

Priset för Bästa intressepolitiska arbete/medieinslag tilldelades Reumatikerföreningen Strängnäs med motiveringen:

Föreningen har haft flera bra medieinslag, där de lyft fram reumatikers frågor i samhället. De visar också på det viktiga att synas i lokala medier.

Priset för Bästa hemsida/sociala medier tilldelades Reumatikerföreningen Helsingborg med motiveringen:

Föreningen har en mycket informativ hemsida, som är ständigt uppdaterad med aktuell information. De lyfter tydligt fram vår bredd, inte minst om unga reumatiker och riksföreningarna. Hemsidan ger ett positivt intryck och innehåller många bilder. De har också en bra och aktiv Facebooksida.

Priset för Bästa nytänkande förening tilldelades Reumatikerdistriktet Göteborg med motiveringen:

Föreningen har genom sin medverkan i att fortbilda färdtjänstförare ökat förståelsen för reumatiker och människor med olika typer av funktionsnedsättningar, en typ av utbildning som säkert kan användas på fler ställen i vårt land. Detta ligger helt rätt i tiden och ökar kunskapen om våra frågor ute i samhället.

Juryn bestod av: Tommy Olsson, Nina Stattin och Monica Holmner.