Forskningsdagen i Göteborg lockade många besökare

Gikt, styrketräning vid fibromyalgi och vikten av snabb diagnos var forskningsdagens tre teman 2018. Ämnena lockade en stor och nyfiken publik.

Forskningsdagen arrangeras av Reumatikerförbundet och Reumatikerdistriktet Göteborg. Under dagen delar läkare, forskare och fysioterapeuter med sig av de senaste kunskaperna om reumatism. Föreläsningarna lockade många besökare från Göteborg men också lite mer långväga gäster från omkringliggande kranskommuner.

I år ägde Forskningsdagen rum den 9 oktober, några dagar innan den Internationella reumatikerdagen som inträffar den 12 oktober varje år. Under Internationella reumatikerdagen uppmärksammas reumatism runt om i landet och vårdmottagningar hålls öppna för dem som misstänker att de har en reumatisk sjukdom. I år var det sjätte året i rad som de hölls öppna.

– Vi är mycket nöjda med upplägget i år säger Mona Eriksson, ordförande för Reumatikerdistriktet i Göteborg och samordnare av forskningsdagen. Fördelen med att forskningsdagen hölls i så nära anslutning till Internationella reumatikerdagen är att många som var på föreläsningarna sökte sig till de öppna mottagningarna under Internationella reumatikerdagen. Redan här kunde vi uppmana till att ta chansen att gå dit. Vi blev så glada när vi märkte att de tagit sig till mottagningarna.

Gikt – behandla oftare och mer

Föreläsningen om gikt hölls av Mats Dehlin, reumatolog och forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Rubriken till föreläsningen var ”Gikt – behandla oftare och mer”. Många går i dag obehandlade, tar för lite medicin eller tar inte medicin alls.

Det finns flera anledningar till varför det är så. En anledning kan vara att symptomet kommer och går. Det gör att patienten inte alltid söker hjälp. En annan anledning kan vara att när patienten väl söker hjälp så har smärtan klingat av. Då avvaktar läkaren med att ge medicinering. Mats Dehlin menar att man ska behandla gikt ofta, och mer än vad man gör idag.

Han rekommenderade att ha något varmt på sig när man har ont. Många gör istället tvärt om, de tar av sig sådant som värmer foten. Ofta kommer värken på natten, då har man filten på sig och då vill man ta bort den istället för att ha den på. Mats Dehlin rekommenderar att behålla filten på, då det är värmen som lindrar.

Långvarig smärta – fibromyalgi

Anette Larsson, forskare och fysioterapeut vid Närhälsan Herrljunga rehabmottagning, pratade om långvarig smärta och vände sig främst till fibromyalgipatienter.

Föreläsningen kretsade kring hennes studie där hon sett att kvinnor med fibromyalgi har minskad muskelstyrka jämfört med friska kvinnor. Individuellt baserad träning är viktigt. Smärtan gör att man blir mycket trött och det har varit det svåraste för patienterna att leva med. Många patienter är rädda för rörelser och tror att det kan utlösa smärta, men egentligen är det tvärtom, om man tränar på rätt sätt och nivå. Det gäller också att få in träningen som en balans i vardagen och hitta rörelser som man är bekväm med i sin sjukdom. Gymmet ska inte avskräcka från träning, det finns alltid rörelser som går att göra.

– Många frågor väcktes och en del var osäkra på om de kanske hade något annat än fibromyalgi. Vi blev mycket glada när vi såg att samma människor som deltog på föreläsningarna även kom till de öppna mottagningarna, säger Mona Eriksson.

Varför är det viktigt att få snabb diagnos?

Det tredje seminariet hölls av Anna-Karin Ekwall, reumatolog och forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hennes föreläsning handlade huvudsakligen om varför det är viktigt med snabb diagnos och att den tidiga kontakten med vården är viktig eftersom det gör att det blir lättare att följa upp med bra behandling. Hon pratade främst om RA, men även lite om artros och om skillnaden mellan artros och artrit.

Ett annat ämne som berördes under hennes föreläsning var hur livet är för den som blir sjuk idag och hur livet kan förbättras. Patinetskolor, aktuell forskning och medicinering togs upp. En stor skillnad i dag mot hur det var förr är att när det forskats fram en medicin som fungerar så väntar man inte lika länge med att låta patienter använda den. Forskning har visat att det är bättre att sätta in den nya medicinen tidigt än att avvakta för länge.

– Många patienter som var på föreläsningen trodde att de hade artros istället för gikt och ställde många frågor kring detta, säger Mona Eriksson.

Lyckad dag

Sammantaget var det en mycket bra dag säger Mona Eriksson och hon hoppas på samma koncept nästa år igen. Under dagen fick alla besökare även ett träningsband och en träningsplansch med instruktioner på övningar som är bra att göra. Övningarna är noggrant framtagna av Elin Löfberg, fysioterapeut och kommunikatör på Reumatikerförbundet. Forskningsdagen ordnas på olika ställen runt om i landet. Var den blir nästa år är ännu inte bestämt.

Två av föreläsningarna filmades och går att titta i efterhand.
Länk till Mats Dehlins föreläsning
Länk till Anette Larssons föreläsning