Glöm inte att ha roligt

Stanna upp och fundera. Vad lägger du din tid på under dagarna? Hur mår du av det? Det är det här som aktivitetsbalans handlar om, berättar arbetsterapeuten Emmy Karlin.

Som arbetsterapeut arbetar hon med aktivitetsbalans för bland annat personer med reumatisk diagnos, numera på Södermalm Rehab Södra i Stockholm.

Energi och livsglädje

En aktivitet kan vara allt från att gå upp på morgonen till att dricka kaffe, utföra en arbetsuppgift eller laga middag.

– Det är bara du själv som vet vad du behöver göra för att må bra. För att vi ska kunna hantera vardagen behöver vi aktiviteter som ger energi och livsglädje, säger Emmy Karlin.

Ofta är det just de energigivande aktiviteterna som ryker när trötthet, värk och måsten tar över. Därför är det bra att fundera igenom vad som egentligen är ”måsten”. Är en viss aktivitet verkligen något du måste göra? Eller vill göra? Eller är det något någon annan vill att du ska göra?

En hel del måsten kan förstås vara svåra att ta bort. Då kan det kanske gå att förändra aktiviteten så att den blir mer behaglig.

Är du stressad och har ont?

– Om du till exempel är stressad, har ont och ska laga mat kan det handla om att stänga köksdörren, sätta på bra musik och försöka att bara vara i matlagningen, säger Emmy Karlin.

– Och om det är en pina att gå upp på morgonen för att du är stel och har ont kanske du kan börja jobba en timme senare, så att du hinner ta en lång varm dusch, stretcha eller ligga på ett värmelakan.

Aktivitetscirkeln kan vara ett bra hjälpmedel

Ofta har vi ganska dålig koll på vad vi egentligen gör på dagarna. I sina behandlingar använder Emmy Karlin därför en så kallad aktivitetscirkel. Deltagarna delar in cirkeln i olika tårtbitar för allt de gör på en dag, och färglägger sedan tårtbitarna.

I en grupp blev en person arg, vände på papperet och sade att hon aldrig ville se cirkeln igen. Kvinnan var en typisk högpresterande person med barn, som inte hade hunnit reflektera över vad hon egentligen la sin tid på. Hon gjorde många saker samtidigt och blev ständigt avbruten.

En annan kvinna blev ledsen, så här fattigt ville hon inte att livet skulle vara. För henne gällde det att fundera på vad som skulle kunna göra livet roligare, till exempel att söka upp ett socialt sammanhang.

– För den som har varit sjuk länge kan det vara svårt att rita cirkeln eftersom dagarna flyter ihop. Du kanske sover dåligt på natten och dagen blir en grå massa. Då kan det vara viktigt att försöka få struktur på dagen.

Målet är inte att hitta den perfekta balansen, utan syftet är att nå välbefinnande.

"De som uppfattar sin vardag som meningsfull upplever också att de mår bättre"

– Det finns forskning som visar att vad människor väljer att göra med sin tid bidrar starkt till om de upplever meningsfullhet. Olika aktiviteter fyller olika behov och ju mer varierad och balanserad vår tillvaro är, desto mer meningsfull känns den. De som uppfattar sin vardag som meningsfull upplever också att de mår bättre.

Smärta och trötthet

Smärta och trötthet kan förstås påverka möjligheterna att uppnå aktivitetsbalans. Därför är det extra viktigt att värdera vad som är viktigast, och sedan prioritera och planera för att orka med det utan att vara stressad och få mer ont.

– Om jag tänker att det viktigaste är att barnbarnen ska komma på besök och jag vill baka med dem behöver jag vila innan och får kanske låta bli att städa.

Aktivitetsbalans – en väg till bättre livskvalitet

Aktivitetsbalans handlar om att hitta en bra ­balans mellan olika aktiviteter i vardagen ­
– mellan måsten och glädjeämnen, mellan högt tempo och vila och mellan vad du själv vill och vad andra vill. Smärta och trötthet påverkar möjligheterna att uppnå aktivitetsbalans. Då blir det extra viktigt att planera och prioritera.

Artikeln är hämtad från Reumatikerförbundets tidning Reumatikervärlden nr 6 2017 och skriven av Jennie Aquilonius.