Grattis Monika Wolfert-Rudborg! Vinnare av Reumatikerförbundets uppsatstävling

Reumatikerförbundets uppsatsjury har idag glädjen att meddela att Monika Wolfert-Rudborgs berättelse vunnit första pris.

Motiveringen lyder

Med en annorlunda och nytänkande skrivarstil framför Monika Wolfert-Rudborg en stark berättelse om sin vardagshjälte och sitt liv med en reumatisk diagnos. Från början till slut väcker Monika läsarens nyfikenhet – Vem är hjälten?

Min hjälte i vardagen med min reumatiska diagnos

Temat för årets uppsats var Min hjälte i vardagen med min med min reumatiska diagnos. Den personliga hjälten kunde vara vem eller vad som helst.

Uppsatsen går nu vidare till den europeiska uppsatstävlingen Edgar Stene Prize Competition 2018. Den tävlingen anordnas av de europeiska patientorganisationernas paraplyorganisation, EULAR och PARE, The European League Against Rheumatism och People with Arthritis/Rheumatism in Europe.

Andra pris i Reumatikerförbundets tävling gick till Charlotte Netzler och tredje pris gick till Anna Fredriksson.

Varför uppsatstävling?

Syftet med tävlingen, både i Sverige och i Europa, är att berättelserna ska stötta andra som lever med reumatisk sjukdom. Vi kommer därför i framtiden att dela med oss av uppsatserna vi fått in i våra olika mediekanaler.

Berättelserna ger också oss möjlighet att uppleva hur medlemmar möter vardagen, vården, skolan, arbete med mer. Den inblicken är av stor vikt i arbetet med att driva våra medlemmars frågor.

Vad är Edgar Sten Prize Competition?

Tävlingen arrangeras en gång om året av EULAR och PARE. Varje land får skicka ett bidrag. Reumatikerförbundet samlar in de svenska bidragen och väljer med hjälp av en jury vilken uppsats som ska gå vidare till EULAR. Här kan du läsa mer om hur tävlingen gå till.

Stor intresse

Intresset för tävlingen var stort och vi vill tacka alla deltagare. Alla bidrag är viktiga för oss och kan vara till stor hjälp för andra! Vi önskar Monika Wolfert-Rudborg lycka till i den fortsatta tävlingen vid EULAR. Vi på Reumatikerförbundet är glada över att just du vunnit här hos oss. Förra årets vinnare var 16-åriga Najah di Zazzo.

Fakta:
Kort om Edgar Stene
Tävlingen arrangeras till minne av Edgar Stene. Han föddes 1919 och var sjöman och ingenjör till yrket. Under sin levnad drabbades Edgar Stene av Reumatisk sjukdom. Trots dåligt hälsotillstånd fortsatte han arbeta som vanligt. Samtidigt blev han mer och mer engagerad i arbetet med hälsofrågor. Så småningom grundade han det norska Reumatikerförbundet där han arbetade fram till sin död 1969. Edgar Stene hade en betydande roll i det internationella samarbetet och fick flera utmärkelser för sitt arbete.

Källa: Reumatikerförbundet.