Hon pärlar för forskningen

Martina Jonsson samlar in pengar till forskningen genom att tillverka armband. Hon vill också uppmärksamma en sjukdom som många lider av i tysthet.

I snart två år har Martina Jonsson samlat in pengar till Reumatikerförbundet genom att tillverka och sälja pärlarmband med texten "stark reumatiker". Martina är 23 år gammal och har haft systemisk JIA sedan hon var fem år gammal. Hon berättar att hon ville göra något själv för att stödja forskningen och uppmärksamma en sjukdom som många lider av i tystnad.

Martina funderade länge på vilken text det skulle vara på armbanden. Barnreumatism? Reumatiker? Hon kände att sådana ord bara skulle kännas som en sjukdomsstämpel och inte alls ge rätt känsla. Efter en tids funderande så kom hon på vad det skulle stå på armbanden. Stark reumatiker. Det kändes så rätt, säger hon.

- Många människor inser nog inte hur mycket vår vardag påverkas av vår sjukdom och att vi kämpar för att ta oss igenom dagarna på ett eller annat sätt. Vi ser friska ut men handskas oftast med daglig smärta. Vi som har reumatiska sjukdomar måste helt enkelt vara starka. För mig känns det bra att göra något för att bidra till forskningen. Jag har gjort det mesta jobbet själv men får hjälp av kompisar att göra armband i bland. Armbanden finns i flera olika färger och kostar 100 kr och för varje armband jag säljer så skänker jag 70 kronor till forskningen. Jag har snart samlat in 10 000 kronor, säger Martina.