”Hunden min bästa personliga tränare”

Vi på Reumatikerförbundet vet att motion är en viktig faktor för att få människor att må bättre. Som ett led i detta är vi därför ute på hundmässan den 8–9 december för att prata om fysisk träning och aktivitet.

Att hund och hälsa går hand i hand är välkänt. Men ibland kan vi behöva påminna oss om hur mycket hunden verkligen betyder och vilken nytta den kan göra för dig som har kronisk sjukdom. Att ha hund ger mycket glädje. Hundpromenaden är också en viktig vardagsmotion som blir av.

Föreläsning – hund, hälsa och fysisk aktivitet

På mässan kommer bland annat Elin Löfberg som är fysioterapeut och som arbetar på Reumatikerförbundet att föreläsa under rubriken ”Hunden min bästa personliga tränare”. Hon berättar då om hur hunden påverkar hälsan och hur du får ut det mesta och det bästa av din hundpromenad. Elin kommer även att berätta om hur du genom fysisk aktivitet och träning kan motverka och påverka artros.

Reumatikerförbundet finns på plats i monter A05:07

Under hela mässan kommer Reumatikerförbundet att finnas på plats i monter A05:07. Hit kan alla som vill komma förbi och lära sig mer om vad Reumatikerförbundet gör och prata med oss. Du kan även hitta oss i hundmässans café, Café hundsnack. Klockan 13.00-13.15 på lördagen och klockan 14.05-14.20 på söndagen kan du lyssna till Elin Löfbergs föreläsning som hålls i caféet.

– Vi tror att vi kan hitta en ny grupp av människor på mässan som vi inte varit i kontakt med tidigare. Många människor med reumatisk sjukdom har hund eftersom den gör så att man kommer ut, trots att det känns tungt, plus att den bidrar till ett mer socialt liv. Förhoppningsvis möter vi flera hussar och mattar som har reumatisk sjukdom här, säger Lena Tholsson som kommer att vara på plats under mässan.

---

Kort om hundmässan
Hundmässan är en hundutställning och hundevenemang som arrangeras av Svenska Kennelklubben varje år. Här träffas domare och tävlande från jordens alla hörn och tiotusentals hundintresserade besökare. Mässan äger rum i Stockholm och arrangeras årligen i december på Stockholmsmässan i Älvsjö. I år äger mässan rum 8–9 december. Gå in här för att läsa mer om mässan.

---

”Hundarna ger mig gympapass precis som en fysioterapeut, och de ger mig glada skratt genom att de bjuder på sig själva”, säger Lena Tholsson som har diagnosen SLE i en intervju i Reumatikerförbundets tidning Bulletinen.

Här kan du läsa artikeln om hur hundarna påverkat hennes liv.