​Idag är det Internationella fibromyalgidagen

Under Internationella fibromyalgidagen, Fibromyalgia Awareness Day, uppmärksammas de som lever med fibromyalgi runt om i världen. Dagen är till för att vi ska lära oss mer om sjukdomen och öka förståelsen för den.

Fibromyalgi är en livslång sjukdom som oftast drabbar kvinnor och som påverkar en stor del av livet. Symptom på sjukdomen är smärta i kroppens mjuka delar, men även onormal trötthet och tarmproblem är vanliga. Värme och stretching minskar smärtorna, medan kyla och stress förvärrar dem. Att ge verktyg för att leva med sjukdomen och smärtan är en viktig del i behandlingen.

Idag bär många som uppmärksammar dagen en fjäril och lila klädesplagg. Många föreningar runt om landet ordnar föreläsningar och samtal.

Det här händer i Stockholm:
Reumatikerdistriktet i Stockholms län och Stockholms Fibromyalgiförening – StoFF arrangerar gemensamt en föreläsningsserie i ABF-huset på Internationella fibromyalgidagen. Föreläsningen är gratis för medlemmar i Reumatikerförbundet och/eller Stockholms Fibromyalgiförening – StoFF, men kostar 100 kronor i avgift för icke medlemmar.

15:00–16:00 Jens Draiby (från Bragessmärtklinik)

16:00–16:30 Pause

16:30–17:45 Cecilia Johansson & Gunilla Göran

17:45–18:00 Pause

18:00–19:00 Stefan Göthager(omfibromyalgi)

Förtäring: Dricka och frukt.

Adress; Sveagatan 41, ABF-huset Katasalen.

Om du är medlem i Reumatikerförbundet, gå in på din förenings hemsida och se vad som händer i din ort.

Tips på länkar:

Lär dig mer om fibromyalgi på reumatikerförbundets diagnossidor Gå in här.

Informationsblad om fibromyalgi. Gå in här.

Läs om våra patientskolor. Gå in här.

Reuma Utveckling som är ett bolag som ägs av Reumatikerförbundet ordnar ledarutbildning för fysioterapeuter och arbetsterapeuter som arbetar med patienter med långvarig smärta. Läs mer här.

Artiklar:
Betydelsen av fysisk aktivitet vid fibromyalgi – Gå in här: