Insamlingskampanj i samarbete med Apoteket

I dag startar en insamlingskampanj på apotek runt om i landet för att samla in pengar till forskning om reumatiska sjukdomar. Insamlingskampanjen pågår till den 5 augusti.

Reumatism drabbar alla åldrar och kan göra de enklaste saker till plågsamma utmaningar. Det finns 20-åringar som knappt kan öppna ett mjölkpaket och det finns barn som har ständig värk. Ungefär en miljon svenskar lever med en reumatisk sjukdom eller annan sjukdom i rörelseorganen.

För att stödja forskningen inom reumatism och öka möjligheterna till bättre behandling har Reumatikerförbundet inlett ett samarbete med Apoteket. Från och med den 21 maj till och med den 5 augusti kommer Apoteket att erbjuda alla sina kunder i samtliga butiker i landet möjligheten att skänka pengar till forskningen när de handlar. Det här budskapet kommer att möta Apotekets kunder under kampanjperioden.

Reumatikerförbundets ordförande Lotta Håkansson är mycket glad över samarbetet:

– När vi pratar om reumatism menar vi egentligen 200 olika, kroniska sjukdomar och även om det forskas på området saknas det fortfarande viktig kunskap om dem och hur de uppstår och bäst behandlas. Kampanjen är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut till alla de människor som besöker Apotekets butiker runt om i landet, säger hon.

Sanna Lindelöf, projektledare på Apoteket, berättar att Apoteket har närmare 100 000 kundmöten varje dag.

– Vi träffar dagligen människor med reumatiska sjukdomar och deras anhöriga i våra kundmöten på apotek. Genom samarbetet vill vi bidra till forskning och hjälpa personer som lever med en reumatisk sjukdom att få ett enklare liv, säger hon.

Har ni haft någon insamlingskampanj tillsammans med ett patientförbund tidigare?

– Vi har samlat in pengar på liknande sätt till organisationer som Rädda Barnen och Barncancerfonden, men vad jag vet inte till någon patientorganisation tidigare. Det känns väldigt roligt att kunna hjälpa Reumatikerförbundet med en insamling.

Vad har ni för förväntningar?

Vi hoppas förstås på en lyckad insamlingskampanj. Att kunder och personal känner engagemang och vill bidra till forskningen.

Länk till pressmeddelande finns här.