Internationella fibromyalgidagen: på de smärtkänsligas sida

I Sverige bedrivs världsledande forskning om smärta. En av de professorer som tydligt tagit ställning för patienterna och vars forskning lett till nya insikter är Eva Kosek.

Reumatikerförbundet har stöttat professor Eva Koseks forskning i många år, och forskningen om fibromyalgi har gjort stora framsteg.

Fibromyalgi är ett långvarigt smärtsyndrom med utbredd smärta i muskler och leder, svår trötthet, sömnstörning och kognitiva svårigheter. Den ökade smärtkänsligheten som kännetecknar sjukdomen har kunnat relateras till avvikelser i både struktur och funktion av hjärndelar som är relevanta för smärtupplevelsen.Idag uppmärksammar vi Internationella fibromyalgidagen.

- Många som lider av smärta får höra att de ”ju ser så friska ut”. Tillståndet förknippas ofta med sjåpighet men det anser jag är oerhört orättvist. Många kämpar länge på egen hand och får mycket litet gehör från omgivningen, säger Eva Kosek.

Läs hela artikeln på Karolinska Institutets hemsida.