Internationella reumatikerdagen

Torsdagen den 12 oktober är det Internationella reumatikerdagen. Runt om i världen uppmärksammas dagen på olika sätt. På många platser i Sverige sker lokala aktiviteter, bland annat i form av föreläsningar öppna för allmänheten. Föreläsningarna arrangeras av Reumatikerförbundets lokala distrikt och föreningar.

I år ligger tonvikten på att sprida budskapet om hur viktigt det är att söka vård för att få en tidig diagnos. Tidig vård ökar möjligheten att bromsa sjukdomsförloppet och den livslånga prognosen blir bättre.

På Reumatikerförbundets hemsida kommer mer information om dagen att läggas ut. Om du är medlem i Reumatikerförbundet kan du även gå in och läsa på din lokala förenings hemsida för att se vad som händer nära dig.

Om du vill veta vad som händer internationellt, gå in på EULARS hemsida, The European League against Rheumatism. Där finns information om hur dagen uppmärksammas i Europa. Gå in här.