Internationella SLE-dagen – 10 maj

Internationella SLE-dagen, World Lupus Day, uppmärksammas av Reumatikerförbundet och liknande patientförbund från hela världen. Dagen är till för att informera och öka förståelsen om SLE och hur sjukdomen påverkar människor runt om i världen.

Internationella SLE-dagen arrangeras i samarbete med World Lupus Federation som är en samlingsorganisation av patientorganisationer runt om i världen. Tillsammans arbetar man där för att förbättra livskvaliteten för människor som drabbats av sjukdomen. Många som arrangerar sig bär under dagen en lila fjäril för att visa sitt stöd.

I anslutning till SLE-dagen har Riksföreningen för SLE i år tagit fram en kortfilm som lyfter fram SLE. Filmen beräknas vara klar för lansering till Riksföreningens föreläsningar i Göteborg den 12 maj och kommer att finnas på Riksföreningen för SLEs Youtubekanal

Det finns många sätt att stödja forskningen och verksamheten: bli medlem i Riksföreningen, ge bidrag via förbundets 90 konto, skriva om SLE-forskning på betalningen och köpa föreningens fjärilspin.

Föreningens viktigaste syfte är att synliggöra SLE i samhället och minska ensamheten som den många gånger kan ge.

Läs mer om dagen här.

Läs mer om SLE på Reumatikerförbundets diagnossidor.