UR Play sprider kunskap om SLE

"It's a match" är en kärleksfilm, om ett ungt par och deras kamp mot SLE. Alanas njurar har förstörts av sjukdomen och hon har stått på väntelista för transplantation i fyra år. När hon via en dejtingapp träffar Lori tar det hela en oväntad vändning.

När Lori får veta att Alana är i desperat behov av en ny njure testar hon sig i hemlighet. Det visar sig att hon mot alla odds är lämplig som donator. På Alanas födelsedag överraskar Lori henne med beskedet att hon donerar sin ena njure. YouTube-klippet där Lori filmar Alanas reaktion på "presenten" har blivit viralt och setts av 100 000-tals människor.

Här kan du se kunskapskanalen, UR Plays dokumentär om det unga paret. https://urplay.se/program/209027-it-s-a-match?source=kunskapskanalen.se
Filmen är tillgänglig till den 31 juli 2020.

På Reumatikerförbundets diagnossidor kan du läsa mer om SLE, systemisk lupus erythematosus.