Reumatikervärlden: Klappa en hund – öka välbefinnandet

Har du hund? Då är sannolikheten större att du också har hälsan. Reumatikervärlden möter eldsjälen som gjorde våra fyrbenta vänner till en självklar del av den svenska vården.

Den klassiska bilden av en räddningshund är en modig jycke som gräver fram saknade personer efter en jordbävning. De senaste åren har det dock visat sig att hundens livräddande repertoar är betydligt bredare än så. Fråga bara Ingeborg Höök.

Hundar har positiv effekt på olika patientgrupper

Under sin tid som chef inom vården fick hon upp ögonen för de positiva effekter hundars sällskap hade på olika patientgrupper och bestämde sig för att undersöka saken närmare. Efter att ha fått ett stipendium från EU-fonden åkte hon 2006 på en studieresa till USA, där man arbetade organiserat med så kallade vårdhundar. Hon återvände fast besluten om att ta fenomenet till Sverige. Resultatet blev Vårdhundskolan i Brösarp, där Ingeborg och hennes kollegor hjälps åt att utbilda vårdhundar och deras förare.

Uppskattad medarbetare

Med tiden har den specialutbildade vovven på många håll blivit en lika uppskattad medarbetare som vilken sjuksköterska eller läkare som helst. Oavsett om det gäller att krypa upp i famnen på demenssjuka för att lugna dem eller leka med strokepatienter för att få dem att gå in med ny energi i sin rehabiliteringsträning har vårdhunden gjort underverk där människan tidigare gått bet.

Hur kommer det sig?
– Man vet inte helt säkert vad det är som skapar de positiva effekterna, förklarar Ingeborg.

– Det finns två doktorsavhandlingar gjorda i Sverige där man bland annat tittat på effekterna av att som demenssjuk få tillbringa tid med en hund. Där utförde man kliniska tester som visade att oxytocinhalten i blodet höjs när man klappar en hund. Det är ett välbefinnandehormon som påverkar en lång rad andra välbefinnandehormoner, exempelvis dopaminsystemet. Enkelt beskrivet kan man säga att när oxytocinnivån i blodet är hög kan människor inte uppleva stress, eftersom det innebär att kortisolnivån sjunker. Det är ungefär som att du inte kan blunda och ha ögonen öppna samtidigt. Det är en fysiologisk omöjlighet. Det ger ett tillstånd av välbefinnande som vi människor annars bara upplever när vi har sex med någon vi håller kär eller när man håller sitt nyfödda barn mot sin bröstkorg. Bara då är oxytocinnivån jämförbar med när man klappar en hund.

Sjukhus, hemtjänst och privat vårdaktör

I dagsläget är vårdhundar utplacerade vid ett sjukhus, en hemtjänst eller en privat vårdaktör. Som patient kan man visserligen ordineras att tillbringa tid tillsammans med en vårdhund – men än så länge går det inte att få en hund utskriven på recept.

– Diabetiker kan få ekonomiskt stöd för att skaffa en larmhund. Det finns ledarhundar för blinda. Men våra vårdhundar utgår från särskilda verksamheter. Det är inte så att man kan gå till vårdcentralen och ta med sig en hund hem.

Texten är hämtad från Reumatikerförbundets tidning Reumatikervärlden nr 3-2017 och är skriven av Jakob Svärd.