​Låt dina ogiltiga sedlar göra nytta

Har du ogiltiga gamla sedlar hemma? Skänk dem till oss så att de kan göra nytta.

När de gamla 100- och 500-lapparna blev ogiltiga tidigare i år var det kulmen på det största mynt- och sedelbytet i svensk historia. Under två års tid byttes sedlar och mynt för 48 miljarder kronor ut. Trots den långa förvarningen uppskattar Riksbanken att nästan ogiltiga sedlar till ett värde av drygt 4 miljarder kronor fortfarande är i omlopp. Några sedlar har så klart försvunnit eller förstörts genom årens lopp men en del ligger kvar i byrålådor och gamla plånböcker.

Mot en avgift kan man fortfarande växla in sina sedlar men att betala 100 kronor för att sätta in 100 kronor låter kanske inte så lockande och riktigt gamla sedlar kan man inte lösa in alls. Som icke vinstdrivande organisation kan Reumatikerförbundet lösa in samtliga ogiltiga sedlar hos Riksbanken, oavsett hur länge sen de blev ogiltiga. Har du ogiltiga sedlar hemma så kan de ändå göra stor nytta. Tipsa gärna dina vänner och bekanta och låt de ogiltiga sedlarna omvandlas till stöd till viktig forskning och kunskapsspridning.

Skicka sedlarna till:

Frisvar