Madeleine Beermann prisas för sitt engagemang i att stötta unga!

Säkerhetsnålen är ett stipendium på 50 000 kronor som försäkringsbolaget If delar ut till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer. Priset delades ut på Bonniers Konsthall tidigare i veckan.

Hallå där...

… Madeleine Beermann, ordförande i Unga Reumatiker, som fick försäkringsbolaget If:s stipendium Säkerhetsnålen den 26 september.

Hur känns det?

– Det känns jättebra! Det är viktigt att arbetet som vi bedriver i Unga Reumatiker uppmärksammas. Det jobb vi lagt ner har lett fram till att även andra nu tycker att det här är viktigt.

– Det är bra att förbättrings- och förändringsarbetet i vården lyfts och att unga i vården lyfts fram som en grupp i arbetet. Det behövs en speciell kunskap och förståelse för hur unga personer med reumatisk sjukdom har det idag. Framtidsbilden är en helt annan än för 25 år sedan. Mycket har blivit bättre tack vare utveckling av nya medicinska behandlingar.

– Det är viktigt att få vården att förstå vikten av att hitta verktyg och möjligheter för att unga ska kunna uppfylla sina mål och drömmar. Vårdteamet, bestående av reumatolog, sjuksköterska, arbetsterapeut, psykolog, kurator och fysioterapeut bör utgå från dessa och jobba aktivt med patienten.

Vad ska du göra med vinsten?

– Pengarna går till organisationen och vår verksamhet. Det finns många stiftelser och fonder som ger bidrag till verksamhet för barn och ungdomar med funktionsnedsättning men det finns nästan inga som ger pengar till unga vuxna med funktionsnedsättning. Därför kommer pengarna gå till att ge verktyg för ökad psykisk hälsa för våra unga vuxna medlemmar. Att leva med en kronisk sjukdom kan innebära att man i perioder är i behov av psykologiskt stöd. Det är viktigt att sådant stöd finns till hands tidigt, man ska aldrig behöva känna oro.

Vad är organisationens största utmaning just nu?

– Det är att finansiera och ta till vara all potential. Vi har ökat i både medlemsantal och påverkan. Vi är mer operativa och det märks, det är också därför vi fått priset. Det är så många som vill komma till oss men vi har inte resurser att täcka in det behov som finns i form av exempelvis aktiviteter och informationsspridning.

Hör Sveriges Radios intervjun med Madeleine Beerrman här:

Läs om unga reumatiker på www.ungareumatiker.org