​Många utmaningar för Sri Lankas nystartade reumatikerförbund

På bara några år har APRD, Sri Lankas nybildade reumatikerförbund, etablerat sig i nästan hälften av landets 25 distrikt. Nu satsar man på att växa och framförallt på att öka kännedomen om reumatiska sjukdomar.

I september besökte APRD Sverige för att berätta om deras utveckling och lära sig mer om hur Reumatikerförbundet arbetar.

– Vi står inför många utmaningar men de är annorlunda för organisationen och för patienterna. Det bor 21 miljoner i Sri Lanka men det finns bara 21 reumatologer. Ett stort problem är att de flesta är aktiva i [huvudstaden] Colombo och vill inte åka ut i djungeln. I ett av distrikten vi är aktiva i finns det till exempel inte någon reumatolog alls, berättar Rohan Hettiarachchir, ordförande för APRD sedan förra året.

Under sitt besök besökte delegationen förbundskansliet, Centrum för reumatologi och lokalföreningarna i Stockholm, Kalmar och Södertälje.

Bra att höra hur Rematikerförbundet arbetar

– Det var en bra erfarenhet för oss att höra hur Reumatikerförbundet arbetar. En del kan vi använda i vårt arbete i Sri Lanka inom bland annat kommunikation och administration. Vi fick också tillfälle att utbyta idéer med några av lokalföreningarna, säger Dulika Weerasinghe, APRD:s vice ordförande.

I oktober kommer en delegation från Reumatikerförbundet att åka till Sri Lanka för att studera APRD:s arbete på plats.

– Det känns bra att de har kommit så långt som de har gjort med de små medel de har. Det ska bli spännande att se när vi kommer dit. Jag hoppas att de har fått med sig mycket matnyttigt från oss som de får användning av, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

Låg kännedom om reumatiska sjukdomar

En av de största utmaningarna för APRD är den låga kännedomen om reumatiska sjukdomar i Sri Lanka. Ofta är det svårt att få förståelse för att man är sjuk, även från nära familjemedlemmar. En av aktiviteterna som APRD har anordnat har därför varit ett läger för både patienter och deras anhöriga, för att öka förståelsen inom familjen.

Många i Sri Lanka bor också långt från de stora sjukhusen vilket gör att man sällan får tillfälle att söka hjälp. Det är dyrt att resa och köpa läkemedel vilket särskilt drabbar de många äldre sjuka. Det saknas dessutom kunskap och kännedom om fysiska aktiviteter, självhjälp och kostens betydelse.

Tekniken är ett viktigt steg i arbetet

– Vi behöver använda mer teknik, till exempel telefonappar – världen och även Sri Lanka utvecklas snabbt. I dagsläget är det inte många som har en smartphone men det kommer att ändras med tiden. Hur kan personer med reumatiska sjukdomar förbättra sin tillvaro med hjälp av teknik? Vi kan inte göra det på en eller två dagar men vi behöver börja någonstans, säger Dulika Weerasinghe.

Även om finansieringen är garanterad för stunden är framtiden för APRD inte helt säkrad. Men att kunna stå på egna ben finansiellt är ett av organisationens mål.

– Vi vill bli oberoende av extern finansiering, men det kommer att ta tid. Vi kommer fortfarande behöva råd och teknisk support, det är ett bra sätt att förbättra vår kunskap, säger Rasanjali Priyadarshani, som är projektledare.

Det är inte bara med kunskap och stöd som Reumatikerförbundet har bidragit till APRD. I deras logotyp finns också en grön figur som har lånat en välbekant grön nyans.

APRD bildades 2013, med stöd av MyRight och Reumatikerförbundet.

MyRight är den den svenska funktionshinderrörelsens plattform för internationellt utvecklingssamarbete

2015 genomfördes APRD:s första kongress och Rohan Hettiarachchir valdes till ordförande.

Antal medlemmar: 1210

Antal anställda: 4