​Mediterrana-kongressen i Genua – Kostens och klimatets effekt på de reumatiska sjukdomarna

Kostens och klimatets effekt på de reumatiska sjukdomarna var årets tema på Mediterrana-kongressen (Mediterranean Congress). Många av föreläsningarna fokuserade på medelhavskost.

Kongressen är en plattform där forskare, läkare och fysioterapeuter utbyter sina studieresultat med varandra och olika patientorganisationer. Forumet har funnits i 17 år och hålls på våren i något land runt medelhavet.

Årets kongress som ägde rum mellan den 12 och 14 maj bjöd på 126 parallella föreläsningar och ett stort antal posterpresentationer med olika forskningsresultat som deltagarna kunde ta del av under rasterna. Kongressen besöktes även av utställare från olika läkemedelsbolag och andra aktörer som visade upp sina produkter. Det var en intressant och innehållsrik kongress med stort kunskapsutbyte.

Några föreläsningar som Reumatikerförbundet bevakade var:

Professor Yeshua Shoenfeld från Israel ”The diet in rheumatic autoimmune diseases: a recipe for therapy?”

Shoenfeld menar att allt vi äter påverkar vårt immunsystem, därför kan vi påverka vårt immunsystem. De reumatiska sjukdomarna är autoimmuna och därmed bör vi lägga stor vikt på hur vi stärker vårt immunsystem och hur vi skapar en bra balans av bakterieflora i vårt tarmsystem. Några punkter från föreläsningen:

• Kosten kan bromsa/påverka våra genetiska svagheter.
  • Brist på D-vitamin kan påskynda/utlösa autoimmuna sjukdomar (reumatiska sjukdomar).
  • Att gå ner i vikt påverkar vår kropp positivt och förhindrar/neutraliserar en hel del autoimmuna sjukdomar.
  • Stark krydda såsom chili är en viktig ingrediens i bekämpandet av autoimmuna sjukdomar.
  • Med ett D-vitaminintag på 2 000 mikrogram per dag kan vi bekämpa SLE (systemisk lupus erythematosus).

Professor A Trichopoulou från Grekland “Mediterranean Diet in the 3rd Millenium: just prevention or even therapy?”

Professor Trichopoulou menar att det går att förebygga att reumatiska sjukdomar bryter ut med hjälp av medelhavkosten och en bra livsstil. Han rekommenderar ett större intag av medelhavkost mot en kontrollerad minskning av läkemedel. Några punkter från föreläsningen:

• Medelhavkosten reducerar den inflammatoriska sjukdomsaktiviteten hos RA-patienter.
  • Medelhavkosten är rik på nyttiga oljor från fisk, nötter, oliver och så vidare. Dessa ämnen förebygger och bekämpar inflammatoriska symptom hos patienterna.
  • Hälsomyndigheten i USA rekommenderar medelhavkosten för ett hälsosammare liv.
  • Övervikt ökar risken för RA (rematoid artrit) och hög sjuklighet.
  • Omega 3 i kombination reducerar inflammationen i kroppen.

Professor A. Martinez från Spanien ”Epigenetic effekts of the mediterranean diet”.

Professor Martinez menar att vi kan förbättra våra genetiska odds genom ett hälsosamt liv och en bra kost såsom medelhavkosten. Några punkter från föreläsningen:

• Ett sunt leverne och en bra kost skapar balans i tarmfloran som är utgångspunkten för vår hälsa.
  • Genom ett högt intag av medelhavkost kan vi bromsa/förhindra vårt immunsystem att attackera oss själva.
  • Genom att stärka vårt immunsystem med medelhavkost kan vi lättare stå emot andra sjukdomar som skulle kunna ha en utlösande effekt på vårt ”svaga” autoimmunsystem.