​Ny bok om design av lätthanterliga förpackningar

Alla har vi någon gång irriterat oss på förpackningar som är svåra att öppna och krångliga att använda. Nio av tio konsumenter har dessutom skadat sig på en förpackning. Nu lanseras en ny bok som ska bidra till mer lättöppnade produkter.

Författaren Lena Lorentzen, industridesigner och professor i industridesign på Mittuniversitetet i Sundsvall, har jobbat med förpackningsutveckling i över trettio år. Nu guidar hon läsaren genom de utmaningar som användarna kan uppleva med olika typer av förpackningar och ger tips kring hur företag kan komma runt dem. Lena Lorentzen är också konsult och ansvarig för de tester som Reumatikerförbundet använder för att utvärdera om förpackningar ska få märkas med ”Easy-to-use”.

Hela pressmeddelandet finns att läsa här