Ny Riksförening för patienter med SLE

Söndagen den 30 oktober hölls ett första möte inför bildandet av den nya riksföreningen för patienter med diagnosen SLE. Medlemmarna svarade enhälligt ja på frågan om det ska bildas en förening.

Namnet på föreningen och en tillfällig interimsstyrelse valdes. Karin Blomkvist Sporre, Theresia Rydmark, Bengt Båvegård, Marielle Sandstedt och Sandra Dahlberg ingår i den tillfälliga styrelsen. Till valberedningen utsågs Speranta Petku Lapadat och datum för årsmötet där föreningen formellt bildas sattes till den 19 mars 2017.

Vad är den viktigaste uppgiften för den nya föreningen?

– Vår viktigaste uppgift är att sammanföra människor och samtidigt informera om SLE till allmänhet, nydiagnostiserade och de med SLE. Vi vill öka känslan av samhörighet och förståelse för sjukdomen, säger Karin Blomkvist Sporre kontaktperson i den nya riksföreningen.