Ny vårdgaranti förstärker patientens rätt till vård i primärvården

Från årsskiftet garanteras patienter rätt till vård inom tre dagar av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården.

Lagförändringen innebär att vårdgarantins tidsgränser kortas från sju till tre dagar, och att patientens sjukdomsbehov styr vilken hälso- och sjukvårdspersonal han eller hon får träffa.

Reumatikerförbundet välkomnar lagändringen som vi anser kommer att stärka patientens rätt till vård. Det kan innebära att den första bedömningen görs av annan legitimerad personal som till exempel sjuksköterska eller fysioterapeut. På så sätt får patienterna träffa den kompetens de behöver. För människor med reumatisk sjukdom kan det ofta handla om en fysioterapeut.