Nybrobor skänker stor konstsamling till forskningen

Konstnärerna Kerstin Hellman och Ivan Novotny i Nybro har fattat ett stort beslut. De väljer att auktionera ut sin konstsamling till stöd för forskning om reumatism.

Det handlar om drygt ett hundratal verk och föremål som ska säljas av Kalmar Auktionsverk och Auctionet, som i sin tur bidrar genom att sköta auktionen utan avgifter. Auktionen startade idag och tavlorna ska nu visas upp i tolv dagar innan de säljs.

– Vi kämpar med den här sjukdomen dagligen; det är sjukhusbesök, träning och mediciner. Och när man känner att medicinerna inte hjälper så blir man frustrerad och arg. Vi kände då att istället för att rikta energin på något negativt ville vi försöka vända på det till något positivt. Vi har ju så mycket konst hemma, egentligen för mycket för att få plats med allt. Då tänkte vi att en arrangerad auktion kunde bidra till forskningen, säger Kerstin Hellman.

Reumatisk sjukdom är ett samlingsnamn för närmare tvåhundra olika sjukdomar, där många är inflammatoriska. Totalt har över en miljon människor i Sverige någon form av reumatisk sjukdom.

– Många av dem lever med smärta, svår trötthet, nedsatt funktionsförmåga, försämrad livskvalitet och risk för allvarliga följdsjukdomar med ökad risk för tidig död. Sjukdomarna drabbar människor i alla åldrar, har varierande förlopp och kräver därför individuell behandling, berättar Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

Reumatikerförbundet är näst efter staten den största enskilda bidragsgivaren till svensk reumatologisk forskning. Genom förbundets nära kontakter med forskningen får förbundet, och därmed alla medlemmar, de senaste kunskaperna om diagnoserna och dess behandling.

Forskning är viktig

– Då reumatiska sjukdomar kan drabba vem som helst, även barn, så är det oerhört viktigt att den forskning som sker i dag får fortsätta med samma kraft. Men forskning kostar pengar. När då någon så generöst skänker hela sin konstsamling till förmån för forskning i kampen mot reumatisk sjukdom vill även vi på Auctionet vara med och bidra. Därför tar vi på denna auktion inte ut några köparprovisioner utan hoppas i stället att budgivarna sträcker sig ytterligare en bit i budgivningen för att kunna ge det lilla extra, säger Tom Österman, I:e intendent, Auctionet.

Lokal anknytning

Mycket av den konst som ska säljas har lokal anknytning. Bland annat finns verk av konstnärer som Ivan Novotny, Lotte Laserstein, Markus Åkesson och Ivan Hoflund. Paret har sammanlagt mellan 150 och 160 tavlor i sitt hus, som ska auktioneras ut på Kalmar Auktionsverk. Då de uppskattat att varje tavla har ett auktionsvärde på några tusenlappar tror de auktionen kommer dra in mycket till forskningen.

– När Reumatikerförbundet kontaktade oss och frågade om vi kunde anordna en auktion till förmån för forskningen sa tvekade vi inte utan sa ja direkt. För oss känns det självklart att hjälpa till och om vi som företag kan bidra på något sätt till att göra livet bättre för människor med reumatism så gör vi gärna det, säger Leila Jacob, VD på Kalmar Auktionsverk.

– Det är helt fantastiskt att dessa Nybrobor har valt att skänka sin konstsamling för att bidra till forskningen. Det är så värdefullt. Vi är också mycket tacksamma över att Kalmar Auktionsverk och Auctionet ställer upp och ordnar auktionen och avstår från att ta några avgifter så att hela behållningen kan gå till forskningen, säger Lotta Håkansson.

Länk till auktionen på auctionet.

För mer information om auktionen, var god kontakta:

Kristina Heilborn, insamlare, Reumatikerförbundet, telefon: 08-505 805 28,
Mobil: 0738-669 077