Oacceptabelt att NMR ges plats att manifestera

På initiativ av Reumatikerförbundet går Funktionsrätt Sverige i dag ut med ett uttalande om nazisternas manifestation i Stockholm, som ska äga rum i helgen.

Vi inom funktionsrättsrörelsen måste tydligt stå upp mot våldsbejakande och extremistiska rörelser. I helgen demonstrerar nazisterna i Stockholm, nästa gång någon annanstans i Sverige. Rörelsen är nationell och måste motverkas var den än dyker upp.

Imorgon lördag har Nordiska motståndsrörelsen, NMR fått polistillstånd att marschera runt Kungsholmen i Stockholm. Det förväntas bli 3 000 personer som deltar i marschen. ”Vi i Funktionsrätt Sverige är oerhört kritiska till att polisen återigen ger NMR möjlighet att manifestera sina människofientliga åsikter”, säger Elisabeth Wallenius, ordförande i Funktionsrätt Sverige som med våra 41 medlemsförbund representerar minst 400 000 personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom. Läs hela uttalande här.