Önskelistan 2014

Reumatikerförbundet uppvaktar idag riksdagsledamöterna och bjuder in till Luciakaffe i Riksdagen. Förbundet har med sig en önskelista inför 2014 till politikerna.

Den innehåller två önskningar som kan bidra till ett bra liv för en miljon personer med en reumatisk sjukdom som finns i Sverige.

—      Vi önskar oss för det första en primärvård med hög kvalitet och tillgänglighet och som sätter patienten i centrum, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

Men detta räcker emellertid inte för att säkra en hälso- och sjukvård som är till för patienten och inte omvänt.

Därför har Reumatikerförbundet även en andra önskning:

—      Det behövs också en sjukvård som verkligen ser patienten som en medaktör i sin egen vård och behandling, avslutar Anne Carlsson.

Reumatikerförbundet hoppas att politikerna kan arbeta för att dessa båda önskningar ska gå i uppfyllelse under 2014 som ju också rymmer två viktiga val. Förbundet kommer att fortsätta att påverka politiken och driva dessa frågor under valrörelsen 2014. Detta för att visionen om ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta ska kunna bli verklighet i framtiden.