Öppna dörrar och fina förebilder

Docent Roger Hesselstrand är den reumatolog och forskare som för vidare arvet i Lund vad gäller sklerodermi/systemisk skleros.

Att bli läkare var inte ett självklart mål för honom även om en äldre släkting var doktor, vilket kändes spännande. Siktet var mer allmänt inställt på sjukvård, apotekare eller ingenjör. Han såg inte då, men förstod senare, att det var människor och läkemedel som var det han ville arbeta med. Betygen fixade till sig sista terminen på gymnasiet och resan började.

Slumpen avgjorde

Egentligen var det två slumpvisa händelser efter läkarexamen som blev ingången till reumatologin. Det första var att Roger hamnade som sommarvikarie i Kalmar på medicinavdelningen där också reumatologi ingick. Reumatologerna Lars Sköldstam och Bengt Lindell kunde ägna tid åt den unge doktorn som blev omhändertagen på ett fint sätt, och de kom varandra närmare när många av personalen var lediga. Händelse två var att Roger längtade tillbaka till Skåne och en bekants mamma i Trelleborg, Miriam Carlsson, råkade kunna erbjuda honom en plats.

− Åter den bästa förebild man kan tänka sig. Alltså var det slumpvis öppna dörrar och förebilder som gjorde mitt val, konstaterar Roger.

Att Roger Hesselstrand valde just systemisk skleros beror kanske på att sjukdomen passar hans personlighet på något sätt.

− Det är inte bra för mina patienter att sjukdomen är svår, men det ökar min motivation att göra så bra det går för dem och för verksamheten i Lund. I Lund råder ordning och reda, det finns en struktur för omhändertagandet som passar mitt kanske lite fyrkantiga sätt att vara.

För forskningen om systemisk skleros har forskarna i Lund hittat en egen nisch där de valt kohort, det vill säga en grupp patienter, som de har bra koll på och följer över lång tid, vilket är unikt.

COMP att jämföra med

Inom forskningen finns det två riktningar som Roger tycker är mest spännande just nu. Den första är att de under lång tid undersökt den molekyl som kallas COMP.

− Vi vet hyfsat bra hur den biomarkören fungerar. Därför kan vi använda den för att jämföra och utvärdera molekyler som kan ha med fibros att göra.

Det andra är ett gott samarbete med magnetkamerahjärt-gruppen på klinisk fysiologi-avdelningen. Tillsammans tittar de på förändringar i hjärtats och lungornas cirkulation för att hitta tecken på pulmonell arteriell hypertension (PAH), eller för att kartlägga den.

− Vi vill finna de patienter som kommer att utveckla PAH för att kunna ställa diagnos lite tidigare och så snabbt som möjligt sätta in förebyggande medicinering.

Rogers största förhoppning inom yrket är att få vara delaktig i processen som testar läkemedel och finna rätt person för rätt läkemedel som botar systemisk skleros.

− Kanske uppfylls den drömmen om 10–20 år. Det hoppas jag få vara med om under mitt arbetsliv, säger Roger.

Livet består också av fritid

För Roger Hesselstrand är det viktigt att få röra på sig. Då är det att promenera, springa eller cykla som gäller. Inte minst när han far på semester exempelvis till Spanien, då det blir långa promenader och utflykter varvat med god mat från trakten. Och då har Roger kombinerat avkopplingen med ett annat intresse, nämligen att laga enkel, god och varierad mat.

Hemma värnar han om att ha det fint omkring sig, han pysslar gärna, gillar inredning och att umgås med vänner. När det blir läsdags kan det lika väl bli finlitteratur i form av klassiker som en deckare av Jussi Adler-Olsen.

Roger är lite av en allätare vad gäller musik. Han trivs med att lyssna till opera men har inte något emot pop. Den senaste konserten han var på var en musikal med Andrew Lloyd Webberlåtar.

Lag- eller racketsporter avnjuter Roger helst framför TV.

− Ishockey och fotboll tycker jag är kul och favoriten är Liverpool. Och för dem går det ju bra just nu, avslutar Roger Hesselstrand.

Reumatikerförbundet stödjer Roger Hesselstrands forskning.