Panelsamtal i Almedalen: Vårdvalets konsekvenser för vårdens kunskapsutveckling

Reumatikerförbundet och Svensk reumatologisk förening genomförde ett panelsamtal om vårdval reumatologi.

Datum: 5 juli 2017
Tid: 16:00-17:30
Plats: Burmeisters bakficka
Publik: cirka 50 personer i publiken.
Livesändning: cirka 1300 visningar

I panelen ingick: Lotta Håkansson, Reumatikerförbundets ordförande, Cecilia Carlens, ordförande Svensk reumatologisk förening, Lars Klareskog, senior professor i reumatologi, KI, Ines Uusmann, Psoriasisförbundet, Anna Lexelius, huvudsekreterare, Tillitsdelegationen, Maria Bradley, docent och överläkare, Karolinska universitetssjukhuset, Ella Bohlin (kd), landstingsråd Stockholms läns landsting. Moderator för samtalet var Boel Mörck, områdeschef och läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Vårdval reumatologi fick sitt slutliga avgörande på landstingsfullmäktige i Stockholms län den 14 juni i år, men som flera i panelen konstaterade: det är nu arbetet för att säkra den goda reumatikervården börjar.

-Självklart är vi glada för att det blev stopp i vårdvalet, men det är nu jobbet börjar. Vi har ett jobb framför oss att diskutera hur det blir i fortsättningen. Det är inte på något sätt så att allt är frid och fröjd och att allting är löst bara därför att det inte blev vårdval. Det finns många utmaningar, inte minst därför att vi vet att många av våra medlemmar idag inte får rätt vård och inte ens kommer i kontakt med rätt vård, sa Lotta Håkansson.

Ella Bohlin (kd), landstingsråd i Stockholms län, beklagade att vårdval reumatologi stoppades. Hon berättade att de direktavtal som de privata reumatologerna hittills haft var inte juridiskt hållbara, därför hade landstinget två val, antingen upphandling eller vårdval. För de privata reumatologerna väntar nu en process genom offentlig upphandling. Men Ella Bohlin (kd) är skeptisk till om de privata reumatologerna har vad som krävs för att delta en upphandling enligt LOU.

-Vart alla besöken i vården ska ta vägen, det har jag inte svar på, det vet vi inte i Alliansen. För vår idé var att vårdvalet skulle öppna upp för aktörer att ta patienter fortsatt, att kunna ge vård och behandling, för vi vet att det är viktigt med tidiga insatser för hur resten av livet för en reumatiker ska te sig. Vårdvalet var vår idé för att de här patienterna skulle fortsatt garanteras vård. Vad vi ska göra nu, det har vi inte riktigt svaret på, sa Ella Bohlin.

Lotta Håkansson reagerade på att Ella Bohlin inte visste hur vården blev för personer med reumatiska sjukdomar.

-Jag blir bekymrad, Ella Bohlin, när du säger att du inte vet vad som händer nu, att du inte har ett svar på det. Om vi hamnar i det här läget att du som ansvarig politiker säger att du inte vet vad som kommer att hända, då blir jag väldigt orolig. För vad som händer nu kan inte Reumatikerförbundet svara på, för vi kan inte ta ansvar för det fullt ut, det måste Stockholms läns landsting, och ansvariga politiker göra, men jag hoppas att det finns en plan b, för det måste man alltid ha inom politiken. Jag hoppas att det pågår ett snabbarbete nu hur fortsättningen blir, sa Lotta Håkansson.

- Vi kommer att göra allt vi kan för att ingen patient ska hamna i kläm, därför får vi se till att våra egna sjukhus naturligtvis fortsätter ta emot de här patienterna. Ingen patient ska vara utan sin vård, men det hade varit ett mycket bättre alternativ om vi hade kunnat får en bredare mångfald som skulle skapa mer tillgänglighet, mer mångfald och sätta patienten i centrum. Att behoven är det som styr, svarade Ella Bohlin.

Vårdval reumatologi hade hanterat efterfrågan utan hänsyn till forskning eller utbildning. Det menade Lars Klareskog, senior professor i reumatologi vid Karolinska institutet.

-Vi har idag en helt annan vård för patienter än vi hade för 20 år sedan. Allt detta beror på att vi kunnat föra in forskningsresultat i det kliniska arbetet väldigt snabbt. Det finns ingen verksamhet som jag känner till som är så beroende av ny kunskap. Det förändras år från år vad vi gör.

- Vad vi kan se är att man måste bygga upp forskning, vård och utbildning tillsammans. Det går inte att göra det ena först och resten efteråt. Det är precis det problem som vi tycker har funnits med vårdvalet, att man gör ett system som hanterar efterfrågan, men där forskningen och utbildningen överhuvudtaget inte är med i den gemensamma styrningen. Just detta har varit centralt för att patienter ska få en uppdaterad och modern vård, därför menar vi att den nuvarande formen av vårdval inte fungerar, sa Lars Klareskog.

Mer om panelsamtalet

Var och hur sker forskning, utveckling och innovation i dagens sjukvård? Vilken roll spelar olika aktörer för att morgondagens patienter ska få morgondagens behandlingar? Var och hur utbildas morgondagens läkare, omvårdnadspersonal och forskare? Vad händer inom de områden där stora delar av vården läggs ut i vårdval? Vilka konsekvenser har vårdval på forskning, utveckling, innovation och utbildning? Dessa frågor avhandlades på panelsamtalet. För den som är nyfiken på vad panelen svarade finns en video på Reumatikerförbundets facebook-sida: https://www.facebook.com/Reumatikerforbundet/video...