Passiv rökning som barn ökar risk för RA

Passiv rökning i barndomen ­verkar kunna öka risken för reumatoid artrit, RA, senare i livet. Det visar en ­studie som presenterades vid den europeiska Eular-kongressen i juni.

Studien visade att kvinnliga rökare, som hade utsatts för passiv rökning i sin barndom, hade 73 procents högre risk för reumatoid artrit, jämfört med icke-rökare som inte hade varit utsatta för passiv rökning i barndomen. Motsvarande siffra för rökare som inte hade utsatts för passiv rökning i barndomen var 37 procent högre risk.

Av 70 000 kvinnor i studien var det 1 239 som hade RA. Passiv rökning definierades som att de som barn hade befunnit sig i rökiga rum några eller flera timmar varje dag.

Forskarna menar att studien bekräftar sambandet mellan aktiv rökning och risken för RA, och för första gången även att passiv rökning i barndomen ökar risken väsentligt.

Källa: Eular, Dagens Medicin.

Artikeln är hämtad ut Reumatikervärlden nr 5-2017.