Patienten i centrum – Dagens Medicin förlänger seminarieverksamheten

Under Almedalsveckan 2018 förlängs seminarieverksamheten på Dagens Medicins Vårdtorg med en halvdag för att på torsdag förmiddag helt sätta patienten i fokus.

Tillsammans med Netdoktor och patientföreningar utgår Dagens Medicin från de luckor i vården som patienterna identifierat och låter publiken, politiker och profession ta fram förslag för en bättre vård.

Klockan 8.15–9.15 imorgon (torsdag) medverkar Lotta Håkansson, Reumatikerförbundets ordförande. Seminariet heter Jakten på en diagnos – så kan fler få rätt behandling.

Seminariets Innehåll
Patienten i centrum är orden som sägs i varje vårddebatt. Ändå införs sällan patienternas förslag. Vad är det egentligen som står i vägen? En panel av politiker och experter får ta ställning till förslag från två av Sveriges största patientorganisationer och analysera varför förändringen dröjer.

Medverkande: Daniel Forslund (L), innovationslandstingsråd, Stockholms läns landsting, Vivianne Macdisi (S), regionråd, Region Uppsala, Gerd-Marie Alenius, reumatolog och överläkare, Norrlands universitetssjukhus, Umeå, Lotta Håkansson, ordförande, Reumatikerförbundet, Tina Norgren, ordförande, Psoriasisförbundet, Ove Andersson, 2:e vice ordförande, Svenska Läkarförbundet.

Läs mer om Dagen Medicins vårdtorg här: