Pressmeddelande om stort informationsbehov om ryggsjukdom

Idag skickar vi ut ett pressmeddelande för att uppmärksamma att information om den inflammatoriska ryggsjukdomen AS är mycket, mycket stort.

I samverkan med Netdoktor medverkar Reumatikerförbundet i upplysningskampanjen HarDuRyggont.se som under sina första två veckor redan besökts av över 13 000 personer.

- Det är både roligt och skrämmande att intresset är så stort”, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet. Det visar på att det finns ett behov av information och kunskap om reumatiska ryggsjukdomar och att många lider utan att få hjälp.

- Aldrig tidigare har vi sett en sådan respons”, säger VD för Netdoktor Ann-Charlotte Beckman. Hon säger att ovanligt många (2500) av besökarna tagit sig tid till att fylla i hela kunskapstest.

Statistik från kampanjens kunskapstest visar att en stor grupp i samhället lider av ryggsmärta utan att få bra hjälp, behandling eller diagnos. Det ser vi som ett bevis på att mer kunskap hos allmänheten behövs, så att personer i riskgruppen förstår att de måste söka vård hos läkare för sina symptom. Även vården behöver mer kunskap.

Kampanjen är i linje med Reumatikerförbundets arbete med att sprida kunskap om de reumatiska sjukdomarna. Sedan tidigare visar forskningsstudier att det tar 5-7 år att få diagnosen AS. Under den tiden hinner många drabbas av bestående men från sjukdomen.

Läs hela pressmeddelandet här.