Reumatikerförbundet byter grafisk profil

Modernt, proffsigt och välkomnande. Det är ledorden bakom Reumatikerförbundets nya grafiska profil, som skapats för att förenkla och förtydliga kommunikationen från Reumatikerförbundet i ett alltmer digitalt medielandskap.

Den nya grafiska profilen lanseras idag och Reumatikerförbundets tidigare gröna R ersätts av ett nytt märke som innehåller hela namnet. Reumatikerförbundet byter också typsnitt och bildmanér på alla trycksaker och digitala publikationer.

I samband med lanseringen av den nya grafiska profilen byter också Reumatikerförbundet domän för hemsida och e-postadresser. Den nya hemsidan har adressen www.reumatiker.se.

Här hittar du mallar

Mallar, märke och annat material som din förening/distrikt behöver för att kunna följa den nya grafiska profilen hittar du under den här länken. https://www.reumatiker.se/om-oss/grafisk-profil/

Vad är målet med den nya grafiska profilen?

Målet är att hela vår organisation inom ett år kommunicerar med medlemmar och allmänhet på ett mer enhetligt och effektivt sätt och därigenom bättre bidrar till att förverkliga Reumatikerförbundets vision – ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta.

Varför behövs en ny grafisk profil?

– Medielandskapet förändras snabbt och domineras idag till stor del av skärmar. Att synas bra i digitala medier är viktigt för att vi ska nå fram med vårt budskap att reumatiska sjukdomar är allvarliga och att det behövs mer resurser till rehabilitering, vård och forskning, säger Annika Sjöberg, kommunikationschef på Reumatikerförbundet.

– Det har hänt mycket på tio år, och vår tidigare profil kunde inte längre användas effektivt. Med den nya profilen blir det enklare för våra 175 föreningar att kommunicera med en stark röst. Vi kommer att synas och höras även i framtiden, och kan fortsätta arbetet mot vår vision som är ett bättre liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta, säger Annika Sjöberg.

Reumatikerförbundet satsar friskt

Den nya grafiska profilen ska också signalera att Reumatikerförbundet nu tar nya friska tag i arbetet med de frågor som är viktiga för medlemmarna. En av dessa är tillgången till rehabilitering. Under valåret 2018 kämpar Reumatikerförbundet för att politiker och väljare ska förstå hur viktigt det är att personer som lever med en reumatisk sjukdom får möjlighet till ett aktivt liv med träning och fysisk aktivitet som motverkar trötthet, smärta och stelhet. Detta görs under parollen ”Rätt till rörelse!”

Om Reumatikerförbundet:

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med närmare 48 000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets insamlingsarbete stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.