Reumatikerförbundet uppmärksammar Artrosdagen tillsammans med Apoteket

Fredagen den 1 juni uppmärksammas artros på utvalda Apotek från Malmö i söder till Luleå i norr. Represententer från reumatikerdistrikt och föreningar kommer att finnas på plats för att informera om sjukdomen, ge råd och tips till allmänheten och erbjuda människor att testa sin handstyrka.

Hur stark är du egentligen i nävarna? Det kan du testa på Apoteket på fredagen den 1 juni, då Reumatikerförbundet uppmärksammar Artrosdagen tillsammans med Apoteket.

Reumatism drabbar människor i alla åldrar och kan göra de enklaste saker till plågsamma utmaningar. Det finns 20-åringar som knappt kan öppna ett mjölkpaket och det finns barn som har ständig värk. Ungefär en miljon svenskar lever med en reumatisk sjukdom eller annan sjukdom i rörelseorganen. Var fjärde person över 45 år har artros. För att öka möjligheterna till ett bättre liv för människor med reumatisk sjukdom har Reumatikerförbundet inlett ett samarbete med Apoteket. Dels pågår en insamlingskampanj till förmån för forskning på området, dels pågår aktiviteter på många apotek på fredagen den 1 juni, dagen före Artrosdagen.

-Vem som helst kan komma till Apoteket och testa sin handstyrka kostnadsfritt och få veta mer om artros. Vi har representanter från föreningar och distrikt på sexton apotek i landet, berättar Reumatikerförbundets ordförande Lotta Håkansson.

Sanna Lindelöf, projektledare på Apoteket, berättar att Apoteket har närmare 100 000 kundmöten varje dag.

-Vi träffar dagligen människor med reumatiska sjukdomar och deras anhöriga i våra kundmöten på apotek. Genom samarbetet vill vi bidra till forskning och hjälpa personer som lever med en reumatisk sjukdom att få ett enklare liv. Vi hoppas också kunna öka kunskapen om artros hos allmänheten, särskilt på de apotek där vi gör gemensamma aktiviteter den 1 juni, säger hon.

En av orterna där Reumatikerförbundets lokala representanter kommer att ute på Apoteken är Luleå.

– Det ska bli roligt att möta våra kunder på ett lite annorlunda sätt. Vi har under åren haft mycket utbyte med patientföreningar av olika slag så vi ser detta som ett bra samarbetsprojekt, säger Dan Essner som är apotekschef i Luleå.

– Det absolut största informationsbehovet vi har just nu är på värk av olika slag. Artros och olika ledbesvär tillsammans med rygg och nacke är vanligt förekommande. Vi hoppas att vi får en bra kundaktivitet, med många intresserad kunder, fortsätter Dan Essner.

På dessa apotek uppmärksammas artros den 1 juni:

Apotek CW Scheele, Klarabergsgatan 64, Stockholm

Apotek Falken, Karlaplan 13, Stockholm