Reumatikerförbundets forskningshandläggare utsedd till hedersdoktor

Reumatikerförbundet vill rikta ett stort grattis till Yvonne Enman, forskningshandläggare på Reumatikerförbundet, som utsetts till hedersdoktor vid Karolinska Institutet 2018.

Yvonne Enman har blivit utsedd till medicine hedersdoktor för att hon har gjort stora insatser inom Karolinska Institutets intressesfär. Hon arbetar som forskningshandläggare och funnits inom Reumatikerförbundet i över 35 år.

Det är en av de finaste utmärkelser som en person kan få. Hur känns det?

– På Reumatikerförbundet fick jag göra det jag ville, som var att förmedla kunskap från forskare och läkare till personer med reumatiska sjukdomar, och tillbaka, för att så många som möjligt skulle ta till sig kunskapen och informationen om att forskningen om reumatiska sjukdomar går framåt, säger Yvonne Enman.

I motiveringen till utmärkelsen uppmärksammas hennes arbete för att främja samarbeten och kommunikationen mellan forskare och patienter. Hennes insatser som vetenskapsskribent har bidragit till det starka stöd som forskning har hos patienter och allmänhet, bland annat den som rör reumatiska sjukdomar.

Styrelsen för forskning vid Karolinska Institutet skriver också att Yvonne Enman, som själv har den reumatiska sjukdomen SLE, bland annat har skapat särskilda forskningsbilagor i dåvarande Reumatikertidningen. Genom en kombination av vetenskaplig insikt och inlevelse i patienters problem och vardag, har texterna bidragit till att öka både förståelsen för forskning hos allmänheten och förståelsen för patienternas behov hos forskare. Genom att delta i undervisning vid Karolinska Institutet har Yvonne Enman också gett studenter och doktorander en inblick i livet med reumatisk sjukdom.

Hur ska du uppmärksamma utmärkelsen?

– Med mina arbetskamrater, med smörgåstårta och bubbel. Jag sa till dem tidigare idag att en fågel behöver luft under sina vingar för att kunna flyga. Det har jag fått på Reumatikerförbundet, säger Yvonne Enman.

Utöver Yvonne Enman har styrelsen för forskning vid Karolinska Institutet utsett två hedersdoktorer till – journalisten Suzanne Axell och läkare Ingrid le Roux.

Promoveringen äger rum i Stockholms stadshus den 4 maj 2018.