Sångerskan Lady Gaga vill sprida kunskap om den reumatiska diagnosen fibromyalgi

Lady Gaga hoppas att hennes kommande Netflix-dokumentär kommer att öka medvetenheten om kronisk sjukdom, eftersom hon själv kämpar med fibromyalgi.

I veckan berättade sångerskan på sociala medier att hon genom att gå ut med att hon är drabbad av den reumatiska diagnosen fibromyalgi vill bidra till ökad medvetenhet om sjukdomen. Lady Gaga vill också visa att andra som lever med fibromyalgi och kronisk smärta inte är ensamma och föra samman människor med samma diagnos.

Fibromyalgin har gett svåra smärtor under fler år

I trailern för dokumentären ”Five Foot Two”, som kommer att finnas att streama på Netflix den 22 september, kan tittaren se Lady Gaga få injektioner mot sin kraftiga muskelvärk som fibromyalgin orsakar. Stjärnan berättade under tisdagen att hon har haft av svåra smärtor under flera år.

Kampen mot smärtorna

På en presskonferens på filmfestivalen i Toronto berättade hon att filmen inte bara beskriver hennes liv som världsstjärna utan också skildrar hennes kamp mot smärtorna och sjukdomen. Lady Gaga sa att det känns svårt men också befriande att visa sin kamp mot sin smärta på ett sådant offentligt sätt.

– En väldigt stor del av mig tycker att smärta är en mikrofon. Min smärta gör mig inget gott om jag inte använder den till något konkret och positivt, sa hon.

Dokumentären släpps den 22 september på Netflix.

Vad är fibromyalgi?

Fibromyalgi är en livslång sjukdom som oftast drabbar kvinnor. Symptom på sjukdomen är smärta i kroppens mjuka delar, men även onormal trötthet och tarmproblem är vanliga. Värme och stretching minskar smärtorna, medan kyla och stress förvärrar dem. Gå in på Reumatikerförbundets diagnossidor för att hitta mer information.