Santa Marias nya kryddförpackning godkänd av Reumatikerförbundet

Produktförpackningar kan vara en utmaning för många, men för konsumenter med nedsatt handfunktion blir användarvänligheten extra viktig. Det tog Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, fasta på när de utvecklade sin nya kryddförpackning.

Arbetet gav resultat, efter tester hos Reumatikerförbundet har förpackningen nu fått certifieringen ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

I augusti började Santa Marias nya kryddburkar rulla ut i svenska matbutiker. Den största förändringen märks i locket, som har fått flera nya finesser. Snäpplocket kan till exempel öppnas med en hand och innehåller ett teskedsmått för att du ska slippa rota runt i kökslådorna efter måttsatsen. Med en liten avsats vid öppningen ska du dessutom lättare kunna kontrollera och styra kryddningen. Att smaksätta maten ska härmed bli enklare, men av stor betydelse för företaget var också att förpackningen skulle passa så många som möjligt, oberoende av ålder och eventuella funktionsnedsättningar.

Användarvänliga för alla

– Kryddor är produkter som många använder dagligen och det är av yttersta vikt att våra förpackningar är användarvänliga för alla. När vi valde att göra om våra kryddburkar stämde vi av med Reumatikerförbundet för att få förståelse för vad som är viktigt för målgruppen. Vi beslutade också att genomföra tester hos förbundet och har nu fått dess officiella godkännande i och med certifieringen av vår nya kryddburkar. Det är vi verkligen stolta över, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods.

Från Reumatikerförbundets sida uppmuntrar man företag att rådfråga förbundet vid förpackningsutveckling.

Reumatikerförbundet välkomnar innovationer

– Reumatikerförbundet vill se fler lättöppnade och lätthanterliga förpackningar i butikerna och välkomnar därför innovationer som underlättar för konsumenterna. Det som är bra för personer med nedsatt handfunktion är bra för alla, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

Reumatikerförbundet deltog på Scanpacmässan i Göteborg

Reumatikerförbundet deltog den 23–26 oktober på förpackningsmässan ScanPack i Göteborg. I montern visades bland annat Santa Marias nya kryddförpackningar upp. Locket visades också upp i Emballators montor.

Leverantör av det nya kryddlocket till Santa Marias förpackningar är Emballator Växjöplast.

Om testerna

Reumatikerförbundet har tillsammans med Unicum, Nordisk Design för alla Center och Functional life (tidigare Testkonsulenterna på Spenshults reumatikersjukhus) utvecklat en metod för att med brukarpaneler testa produkters hanterbarhet. Metoden är utarbetad med stöd av myndigheter, branschorganisationer och företag. En produkt som blir godkänd får använda sig av begreppet "Godkänd av Reumatikerförbundet" och får marknadsföras med tillhörande logga.