Sjukförsäkringen inte längre en inkomstförsäkring

Återigen får vi beskrivet för oss om bristerna i sjukförsäkringen. Nu visar undersökningar som LO gjort att anhöriga får ställa upp när sjukpenningen blir indragen. Kjell Rautio välfärdsutredare på LO skriver i Dagens Nyheter att det kan röra sig om tusentals personer bara bland deras medlemsgrupper.

Reumatikerförbundet har under flera år påpekat just de problemet. Bland våra medlemsgrupper finns många som har haft stöd från sjukförsäkingen för att de inte har kunnat arbeta heltid. De senast åren har vi sett att fler och fler får avslag på sin ansökan om framför allt sjukersättning. Tidigare har de haft tidsbegränsad sjukersättning, men den upphör som form under 2012. Sjukförsäkringen är inte längre en inkomstförsäkring. Drabbas man av sjukdom idag, kan det även medföra fattigdom.

Läs mer på Dagens Nyheters sida