Idag är det Internationella SLE-dagen!

Internationella SLE-dagen, World Lupus Day, uppmärksammas av Reumatikerförbundet och liknande patientförbund från hela världen. Dagen är till för att informera och öka förståelsen om SLE och hur sjukdomen påverkar människor runt om i världen.

Internationella SLE-dagen arrangeras i samarbete med World Lupus Federation som är en samlingsorganisation av patientorganisationer runt om i världen. Tillsammans arbetar man där för att förbättra livskvaliteten för människor som drabbats av sjukdomen. Runt om i Sverige ordnas under hela veckan föreläsningar om SLE och många som arrangerar sig bär idag en fjäril och klädesplagg i lila.

Riksföreningen för SLE ordnar föreläsningar och promenad

Riksföreningen för SLE uppmärksammar Internationella SLE-dagen med en marsch i Malmö den 13 maj. Promenaden börjar vid Stortorget för att passera Gustav Adolfs torg på vägen till Scandic Triangel där samtal och föreläsningar om SLE äger rum.

Föreläsningar och samtal 13 maj:

Plats: Scandic Hotell Triangeln i Malmö

10.00 Promenad genom Malmö
11.00 Anders Bengtsson, reumatolog/professor
12.30 Lunch
14.00 Ingrid Larsson, näringsfysiolog/dietist
15.30 Fika
16.00 Samtal och diskussion mellan deltagare.

Vill du lära dig mer? Här är några tips på bra länkar:

Om Internationella SLE-dagen. Gå in här:

Om SLE (systemisk lupus erythematosus). Gå in här.

Om Riksföreningen för SLE. Gå in här.

Tips på artiklar:

Systemisk Lupus Erythematosus (SLE) – ett krig i kroppen – Länk till artikel

Lever med ett krig i kroppen – Madeleine 40 kämpar mot SLE  Länk till artikel i Reumatikerförbundets tidningen Reumatikervärlden.

Reumatikerförbundets tidning Bulletinen, nr 4. Gå in här.