Smarta förpackningar ska göra vardagen lättare för alla

I en fullsatt föreläsningssal vid KTH i Stockholm, presenterade idag Nackademins elever i förpackningsdesign sina nya lättöppnade förpackningslösningar som de arbetat fram i samarbete med Reumatikerförbundet. Uppdragsgivarna till projekten var på plats och representanter från förbundet.

Det var en intressant blandning av uppdrag som sträckte sig från den minsta förpackning för Granits räkning till dammsugarförpackning åt Electrolux. Förpackningslösningarna som eleverna arbetat fram innefattar både material, grafisk design och konstruktion. Förutom att vara säljande och fungera väl logistiskt, måste de också vara enkla att öppna för alla. I arbetet med konstruktionen ingick att göra förpackningarna mer lättöppnade med särskild omtanke om personer med nedsatt handfunktion.

Under hösten har eleverna varit inbjudna till Reumatikerförbundets kansli i Stockholm för att testa sina produkter på personer med reumatisk sjukdom. Här har eleverna fått feedback och förslag på förbättringar. Samarbetet som går under namnet "Lättöppnat" är ett återkommande projekt som pågått i över tio års tid och lett fram till många nya och smarta lösningar. Bland uppdragsgivarna för i år fanns bland annat Clas Ohlson, Altia, Granit, Bioservo, Coppersmiths, Electrolux, Nufferton och Lessebo pappersbruk.

Vi kommer att skriva mer om projektet ”Lättöppnat” senare under våren.

Vill du läsa mer om bakgrunden till projektet? Gå in här.