Sofie Woge vill ge sjuka friheten tillbaka

Tekniklöftet Sofie Woges dröm är att hjälpa strokepatienter, reumatiker och äldre. Hon arbetar med att utveckla en robothandske som ska ge kraft åt dem som har tappat förmågan att greppa föremål.

Sofie Woges mål är att hjälpmedlet ska ge de drabbade friheten tillbaka. ”Jag har alltid velat jobba med något som gör skillnad”, säger hon. Idag har Sofie tillsammans med sitt team utvecklat en fullt fungerande prototyp. Sofie utsågs också nyligen till ”årets tekniklöfte” av Sydsvenska Handelskammaren.

Idén till handsken har en intressant historia. Den föddes under en delkurs i industridesign som var placerad vid Nasa i Houston. Läs om den spännande resan från idé till prototyp. Gå in här.