Sommarläsning – boktips!

Att leva med långtidssjuka barn – det blir bra ändå, är en bok som ger stöttning till familjer och anhöriga med kroniskt sjuka barn.

Författare: Maria Nystedt
Förlag: Lava Förlag
Foto: Petra Kyllerman.

När Maria och Magnus son Adrian föddes ändrades livet snabbt. Något var allvarligt fel med Adrians blodvärden. Efter två år av undersökningar och blodtransfusioner kom äntligen diagnosen. Adrian lider av en blodbristsjukdom som gör honom beroende av blodtransfusioner var tredje vecka för att överleva.

I boken Att leva med långtidssjuka barn – det blir bra ändå, delar Maria och hennes familj, vänner och sjukvårdspersonal med sig av de erfarenheter som livet med kroniskt sjukt barn innebär. Boken är tänkt som ett stöd för föräldrar och anhöriga till ett sjukt barn. Adrians Diagnos hör inte till de reumatiska sjukdomarna men familjer med barn som har en kronisk reumatisk diagnos kan säkert känna igen sig i boken.

Innehållet i boken tar upp läkarens perspektiv på sjukdomarna, det sjuka barnet, frågor om vad som händer med familjen, ovisshet, syskon, sorgebearbetning, acceptans och glädje.

Boken är skriven av Maria Nystedt och utgiven av Lava Förlag. Den är rikt illustrerad med pigga, färgglada foton på clowner från Clownmedicin-Glädjeverkstan. De har funnits på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm sedan 1998 och träffar cirka 30 000 barn och föräldrar per år! Alla foton är tagna av Petra Kyllerman.

För mer information om boken, Gå in här.

För mer information om Clownmedicin-Glädjeverkstan Gå in här