Reumatikerförbundets stämma 2018 – Stort fokus på rätt till rörelse

"Rätt till rörelse"! Det är Reumatikerförbundets budskap i valrörelsen 2018. På årets stämma fokuserade Reumatikerförbundet på valet 2018, medlemsutveckling och nya stadgar.

Förbundsstämman ägde rum under helgen på Steam Hotell i Västerås och liksom förra året riktades blickarna framåt.

Stämmans uttalande handlade om vikten av rehabilitering och går hand i hand med valbudskapet Rätt till rörelse. En enkätundersökning som Reumatikerförbundet genomfört under våren 2018 visar att det finns ett stort glapp mellan utbud och efterfrågan när det gäller rehabilitering. Reumatikerförbundets medlemmar behöver betydligt mer rehabilitering än de får idag. Hela uttalandet finns bifogad som pdf längst ner på webbsidan.

Lotta Håkansson, Reumatikerförbundets ordförande öppnade stämman i Västerås på lördagsmorgonen och stämman besöktes bland annat av statssekreterare Agneta Karlsson som berättade om kommande satsningar och om regeringens inrättande av patientråd, något som Reumatikerförbundet välkomnar.

Rörelse och balans i livet

Stämman 2018 gick i rörelsens och livsbalansens tecken. Det gröna gummibandet som tagits fram till Reumatikerförbundets valbudskap användes flitigt i pauserna. (Gå gärna in under #RättTillRörelse, där läggs träningsbilder med det gröna bandet upp löpande). Väl till pass höll Inspirationsföreläsaren Olof Röhlander en uppskattad föreläsning om konsten att njuta av livet. Olof Röhlander sadlade om från elitspelare i bordtennis till mental tränare, inspiratör och författare och har bland annat skrivit boken ”Konsten att njuta av livet – och ändå få saker gjorda”.

Vårdforskningsstipendiet

Årets vårdforskningsstipendium delades ut för nionde året i rad. En enhällig jury beslutade att utse Malin Regardt, legitimerad arbetsterapeut vid Karolinska Universitetssjukhuset, till årets vårdforskningsstipendiat.

Hennes forskning har lett fram till att registerbaserad rehabiliteringsforskning genom rapportering av icke-farmakologisk behandling i Svenskt Reumatologiskt kvalitetsregister, SRQ, snart kommer att bli möjlig.

– Det var min nyfikenhet på hur myositsjukdomen påverkar handfunktion, det dagliga livet och därmed livskvalitén och mitt ifrågasättande av litteraturen som säger att myosit främst påverkar stora muskelgrupper, som ledde fram till forskningen och avhandlingen, säger Malin Regardt.

– Malin Regardt har varit drivande i utvecklandet av rehabiliteringsmodulen i SRQ, vilket är en orsak till att hon tilldelats årets Vårdforskningsstipendium. För Reumatikerförbundet känns det nödvändigt och viktigt att främja framtida registerbaserad rehabiliteringsforskning inom reumatism, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

Bästa föreningar

Under stämman delades det ut priser enligt följande kategorier. Bästa medlemsvärvande förening, Bästa intressepolitiska arbete/medieinslag (debatt, tidningar, TV, radio, Bästa hemsida/sociala medier, Bästa nytänkande förening.

Stämningen var på topp under dagarna och Reumatikerförbundet fortsätter att blicka framåt.